Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Автомобили
19 фев
2019
 
 

Лоши дни за глобалния автомобилен пазар

Очакваните нови мита на САЩ за внос на превозни средства от 25% допълнително ще усложнят ситуацията в индустрията

891 прочитания

Новите мита, които президентът Доналд Тръмп може да наложи на вноса на превозни средства в САЩ, ще бъдат просто поредния удар срещу автомобилните производители, които се оказва, че се сблъскват със сериозни проблем в глобален мащаб дори и в момента, съобщава Bloomberg.

Резултатите от разследването дали вносът на автомобили би могъл да представлява заплаха за националната сигурност бяха получени от Тръмп в неделя, което накара Европейският съюз и Япония моментално да реагират. В понеделник пък Китай отчете още един месечен спад в продажбите на автомобили. Най-големият автомобилен пазар в света се присъединява към други региони, включително Европа и САЩ, където годината започва по-слабо от очакваното. Това подхранва допълнително тревогите за индустрията, която вече се бори с намаляващите печалби на фона на рекордните разходи за финансиране на програми за електрически и самоуправляващи се автомобили.

Прочетете още: Доставките на електромобили в Европа скочиха с 33% през 2018 г.

Затвърждаващата се криза на китайския пазар, който е основен двигател на растежа през последното десетилетие, не оставя на производителите много възможности за реакция. Япония също се задъхв, а обемите на други, по-малки пазари не са достатъчни, за да компенсират спада в най-големите търговски региони.

"Напрежението е голямо и се увеличава. В същото време правителството не приема стимулиращи политики, за да засили пазара", коментира Гу Ятао, базиран в Пекин автомобилен анализатор от консултантската компания Roland Berger, отговарящ за Китай.

Глобалното забавяне на пазара се отрази негативно на печалбите на почти всички производители - от Ford Motor Co. до Volkswagen AG и Toyota Motor Corp. - като този процес съвпадна с огромните им инвестиции в разработката на електромобили и автономни превозни средства. В допълнение към това, търговските проблеми, политическите катаклизми и негативното отношение към дизела се отразяват на потребителските настроения, а наличието на все повече услуги за споделени автомобили прави все по-малко необходимо притежаването на лични.

Дори и с очакваното възстановяване на Китай през второто полугодие, световният автомобилен пазар ще достигне максимален растеж от едва 1%, смята Джанет Луис, анализатор в Macquarie Group Ltd. в Токио, и прогнозира, че на американските и европейските пазари няма да има кой знае каква промяна. "Не може да се очаква, че развитите пазари ще имат някакъв значителен растеж", смята и Джоу Джинчен, анализатор в изследователската компания Fourin Corp. в Нагоя, Япония. Според него сложната глобална търговска среда също влияе негативно.

Доналд Тръмп заплаши, че ще наложи мито от 25% на внесените автомобили, което ще бъде сериозен удар върху търсенето и интересите на производителите. От Министерството на търговията обявиха, че са предоставили на президентът на САЩ констатациите от разследване дали внесените превозни средства представляват заплаха за националната сигурност. То обхваща всички превозни средства, включително джипове, микробуси и лекотоварни автомобили, както и авточасти. Американските и чуждестранните автопроизводители вече лобираха срещу него, а Тръмп има 90 дни да реши какви действия да предприеме.

ЕС обеща бърз отговор, ако САЩ наложат новите мита. Брюксел е изготвил такси за общо 20 милиарда евро за стоки от САЩ, ако Тръмп изпълни заплахата си, която би ударила главно Германия. Ако европейският износ бъде засегнат от действия на САЩ, ЕС ще "реагира бързо и адекватно", заяви пред репортери Маргаритис Шинас, говорител на Европейската комисия.

Сходни коментари идват и от Япония. Министърът на икономиката Тошимицу Мотеги засега се придържа към позицията, че САЩ няма да приложат по-високите мита върху вноса на японски автомобили и авточасти, поне докато преговорите между двете страни за търговска сделка продължават.

Дилърските продажби в Китай бележат спад от 17.7% за миналия месец, след като втората по големина икономика в света изпитва трудности, докато преговорите със САЩ във връзка с търговската война продължават. Потребителите не бяха съблазнени дори от отстъпките за китайската Нова година. Като цяло, миналата година пазарът се сви за първи път от началото на 90-те години. Това определено се превръща в огромно предизвикателство за автомобилните производители, които инвестираха милиарди за заводи и производствени линии в Китай през последните десетилетия, като ги прави несигурни дали и кога ще се върне растежът.

Проблемите на Jaguar Land Rover Automotive Plc в Китай например струваха на компанията-майка - Jaguar Land Rover Limited - 3,9 млрд. долара този месец. Daimler AG и BMW AG пък намалиха прогнозите за печалбата си през миналата година на фона на натиска, идващ заради търговската война на САЩ и Китай, която се отрази и на търсенето на автомобил. В същото време Hyundai Motor Co. миналия месец освободи временно много работници, докато преосмисли производствените си планове в страната.

Случващото се в Китай е отражение на ситуацията по света. През януари, в Европа продажбите на автомобили бележат спад за пети пореден месец. В САЩ, четирите най известни марки премиум коли също не се радват на добри дни, като там тенденцията за спад върви от края на 2018 г.  

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас