Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Автомобили
06 фев
2019
 
 

Доставките на електромобили в Европа скочиха с 33% през 2018 г.

Делът на plug-in моделите, включително хибридите, е достигнал 2,3% от новите продажби, твърди Роланд Ирле от сайта EV-volumes.com

1312 прочитания

Продажбите на автомобили с електрическо задвижване (plug-in) в Европа през 2018 г. са достигнали 408 000 броя, или с 33 на сто повече в сравнение с 2017 г. Този брой включва електромобили само с батерии ((BEV) и Plug-in хибриди (PHEV), както пътнически модели, така и лекотоварни превозни средства, обясняват от специализирания сайт EV-volumes.com. Делът на електрическите модели от целия европейски пазар на леки коли е достигнал 2,3% за цялата година, а само за декември той е 3,5%, добавя анализаторът Роланд Ирле, автор на доклада. По отношение на количествата продадени коли, септември и цялото четвърто тримесечие на година са засегнати от задействането на регламента WLTP (дефиниращ наново данните за разхода на гориво) и вследствие на това забавената доставка на популярни PHEV модели. Новият правила на WLTP изискват по-сложни тестове, отколкото „отиващия“ си NEDC и забавянията на типовите одобрения на новите варианти станаха обичайни, т.е. не се отнасят само до хибридите, обяснява Ирле.

Според българския сайт на Volkswagen (volkswagen.bg) новите тестове изискват редица условия, включително дължина на симулираната отсечка от 23 км, 30 минути времетраене на цикъла за измерване, като той включва общо 4 фази (low, medium, high, extra-high). Средната скорост на тествания автомобил трябва да е 47 км/ч, а времето за престой да е 13%. Максималната скорост на движение на тествания модел е над 130 км/ч, като моментите за превключване на предавките се изчисляват отделно за всеки модел. „Теглото на автомобила и допълнителното оборудване играят роля за крайните резултати, като се измерват данни за всички възможни комбинации двигател/трансмисия“, допълват от Volkswagen.

Прочетете още: Tesla купи компания, която да подобри батериите за електромобилите й

По-лошото за хибридните коли е, че много от тях се нуждаят от подобрения на батериите, за да останат под 50 грама емисии CO2 на км при новия режим на тестовете WLTP. Тези подобрения вече се внедряват, но едва през третото тримесечие на 2019 г. всички популярни хибриди ще се върнат на пазара. Резултатът е, че броят на продадените електромобили е нараснал само с 26% през втората половина на 2018 г., докато ръстът през първото полугодие бе 43%. „Смятаме, че продадените през 2018 г. плъгин модели можеше да са поне с 20 хиляди повече, без посочените по-горе ограничения на предлагането. Положителен страничен ефект е, че делът на акумулаторните електромобили (BEV) е скочил до 65% в Европа, докато през последните 3 години той бе около 50%“, обяснява Роланд Ирле.

Целият пазар на електрически коли бе доста нестабилен през второто полугодие: 27% ръст през август (спрямо 2017 г.), когато индустрията направи всичко възможно да достави максимален брой автомобили с ДВГ (включително хибриди) при „отпадащите“ по-благоприятни сертификати за изразходвано гориво NEDC. Последва спад с 21% през септември, 5% спад през октомври и 6% спад през ноември. Годината завърши с +0,4% за леките автомобили (по данни на европейската автомобилна асоциация ACEA) и общо 17,75 милиона продадени коли на пазарите в Европейския съюз и Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ).

Делът на електромобилите през декември от 3,5 на сто показва нагледно големия ръст за цялата 2019 г., като ръстът на продажбите бе 35-40%. Нови играчи ще осигурят по-добра поддръжка на този сегмент – това са Audi e-tron quattro, Mercedes EQC, Porsche Taycan и Tesla Model-3, които ще направят дебют в Европа през 2019 г. BMW пуска своя Mini в BEV вариант, групата PSA най-сетне също се появи на европейска сцена, Volvo и Land Rover пускат хибридни SUV модели. Много от забавените дебюти на хибридни електромобили ще се завърнат на пазара с по-добри батерии. Nissan Leaf BEV, сегашният номер 1 в Европа, ще получи през май акумулатор с 50% по-голям капацитет, а номер 3 на пазара - BMW i3 ще предложи 30% повече пробег за средата на 2019 г. И двамата производители ще спечелят много от тези модели до края на годината, твърди анализаторът.

 Продажби на електромобили в Европа през 2018 г.

Източник: EV-Volumes.com

Ръстът е близо до максимума въпреки ограниченията

С изключение на „специалното събитие“ (WLTP), бумът през 2015 и 2016 г. на продажбите на хибридни коли в Холандия, възприемането на електромобилите в Европа показват последователно и ускоряващо се увеличение на количествата. Растежът през 2018 г. се сблъска с пречки през септември, но като се отчетат забавянията заради недостатъчното предлагане растежът следва очакванията ни за общата тенденция за по-широко приемане от купувачите, обясняват от EV-volumes.com. И вместо една права линия, се образува една по-скоро S-крива. Количествата продадени електромобили са се увеличили четири пъти за 4 години, но все още са една ниша от 2,3% от пазара на новопродадени автомобили. Същевременно електромобилите все още се представляват едва 0,4% от всички 320 милиона автомобили и леки търговски превозни средства, движещи се по европейските пътища.

Двуцифреният ръст може бързо да промени тази картина. Ако ръстът от 33% продължи и през следващите 10 години, това ще доведе до 50% дял на електромобилите при продажбите и до 10% дял от европейския автопарк.

Кое стимулира масовото проникване на електромобилите? Накратко:

  1. По-голям избор от ценово достъпни електромобили с голям пробег;
  2. Изравняване на разходите за покупка / собственост спрямо сравними модели с ДВГ;
  3. Надеждни и удобни възможност за зареждане на електромобилите
  4. Ограничаване и забрана на продажбите/ използването на ДВГ;
  5. Задължителни изисквания за среден корпоративен разход на гориво (CAFE) и контрол на емисиите;

"Изискване номер 5 няма да стимулира директно покупките на крайните потребители, но без него ще има по-малко стимули от типа на 1, 2 и 3, допълва Роланд Ирле. Напредъкът на тези стимули е постепенен, но и неравномерен. Малко са европейски пазари на автомобили, които свидетелстват за обединеното въздействие на тези фактори. Текущите действия и плановете за бъдещето все още подкрепят бързото проникване на електрическите превозни средства през следващото десетилетие."

Продажби на електромобили в Европа през 2018 г.

Източник: EV-Volumes.com

Източник: EV-Volumes.com

Засилен преход към „чисти“ електромобили

Обичайният досега паритет на продажбите в Европа на хибриди и BEV електромобили е към края си. Наложена от ревизирани схеми за данъчно облагане и по-строги тестове за емисии на коли с ДВГ (WLTP), търсенето (и предлагането) се измества към моделите само с батерии, които лесно преминават през всички тези препятствия. През четвъртото тримесечие електромобилите на батерии са 65% от продажбите на електромобили, а през декември техният дял е 69%. За цялата 2018 г. делът е малко по-нисък - 56%, тъй като включва 8 месеца продажби преди въвеждането на WLTP.

„Очаквахме това от известно време като естествено развитие и през следващите години;. Сега става дума за наложена ситуация заради драмата с WLTP. Може би е твърде рано. Хибридните коли все още са необходими по време на прехода към изцяло електрифициран транспорт. По-нататъшното забавяне през 2019 г. със сигурност би довело до провал на цялостното развитие на електромобилния сектор“, заяви Роланд Ирле, автор на анализа.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас