Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD |
22 ное
2018
 
 

Прилага ли се GDPR спрямо медиите

Адвокати разясниха какво представлява „журналистическото изключение“ в регламента на семинар.

762 прочитания

GDPR се прилага и спрямо медиите, но съществуват разлики в приложението на регламента, свързани с т.нар. журналистическо изключение. Това стана ясно на медиен семинар на тема „Общ регламент за защита на личните данни (GDPR) в медийния бизнес. Право на информация, етика и регулации“, организиран от адвокатска кантора „Попов, Арнаудов и партньори“. Акцент на срещата бяха защитените данни от GDPR, свободата на отразяване на информация и защита на лични данни, както и нужни ли са образци за съгласие за обработване на лични данни.

 

„Личните данни, които са достъпни онлайн или са обществено известни, са все така „лични“, обратно на масовото възприятие“, коментира адвокат Станислав Николов, член на Софийската адвокатска колегия и експерт в областта на защитата на личните данни. Сред другите популярни „митове“, които бяха развенчани, са този, че GDPR съдържа конкретни срокове за съхранение на личните данни, след изтичането, на които трябва да ги изтрием.

По време на семинара беше разгледан казусът с опита румънския надзорен орган да използва регламента за личните данни за репресия на разследващите журналисти от изданието RISE Project. Срещу него последва остра реакция от говорителя на Европейската комисия.

„В случаите на разследваща журналистика често самото разкриване на източниците на информацията, би било нарушаване на регламента“, допълни адвокат Николов.В темата за свобода на словото се коментираха и казусите свързани с публична клевета или обида, като те бяха разграничени от правно допустимите оценъчни изказвания.

„Важно е да не забравяме, че правата на един свършват там, където започват правата на друг“, сподели адвокат Христо Копаранов, член на Софийската адвокатска колегия и експерт в сферата защита на конкуренцията, потребителското право, телекомуникационно право и регулации. Бяха представени случаите, при които е допустимо изключение от личната неприкосновеност и тази на жилището и кореспонденцията, както и отговорността за нарушителите и медиите при незачитане на гражданските права, включително и при създаване или допускане на дискриминационна среда.

 

Адвокат Бенислав Вътев, член на Софийската адвокатска колегия и експерт в областта на защитата на личните данни, коментира видовете медийни услуги и новото поколение задължения за администраторите на лични данни според Общия регламент за защита на данните, каквито са и доставчиците на медийни услуги.

„Медийна услуга е създаването и разпространението на информация и съдържание, предназначени за значителна част от аудиторията, и с ясно въздействие върху нея, независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им. Доставчик на медийна услуга е лицето, което носи редакционна отговорност за избора на съдържанието на медийната услуга и определя начина, по който тя е организирана. Редакционна отговорност е упражняването на ефективен контрол върху съдържанието, програмните схеми и каталога на предоставяните услуги“, коментира той.

Търговската и рекламна комуникация са уредени от специален Етичен кодекс.

„Наличието на финансово възнаграждение не е единствената възможност дадена публикация да се счете за скрита реклама, а този вид реклами заблуждават умишлено аудиторията и не позволяват разделянето на информационното от рекламното съдържание“, коментира адвокат Емилиян Арнаудов, който разгледа етичните стандарти и правните ограничения в рекламата, както и проекта на Закон за защита на търговската тайна.

Разгледан беше и казусът с посочване на фирмени наименования в журналистическите материали и регламента за това, както и „ПИАРИзацията“ на медиите.

„Границата се определя като си зададем въпроса има ли обществото интерес и полза от това да знае тази информация или това е в интерес на търговеца. Когато става дума за случаи, целящи да информират обществеността, то тогава медията би трябвало да съобщи името на компанията, включително при корпоративни инициативи в полза на обществото. От друга страна, функцията на медиите е да информират, дори когато това застрашава имиджа на дадена компания, когато от компетентен орган е установено, че даден продукт съдържа опасна за здравето съставка.“, сподели адвокат Емилиян Арнаудов, член на Апелативната комисия към Националния съвет за саморегулация.

ЕТИКЕТИ:
медииGDPR
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас