Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Интернет
29 окт
2018
 
 

Електронната търговия в България бележи 30% ръст през 2018 г.

Българските онлайн клиенти са едни от най-удовлетворените от предлаганите им услуги, сочи Европейският доклад за електронна търговия 2018

775 прочитания

Според Европейския доклад за електронна търговия 2018, представен в Брюксел от eCommerce Europe, EuroCommerce и еCommerce Foundation, онлайн търговията B2C (бизнес към крайни потребители) в България нараства до 664 млн. евро през тази година, като ръстът на пазара за спрямо 2017 г. достига 30%. За сравнение, през 2017 г. обемът на B2C онлайн търговията е 511 млн. евро с ръст от 22 % спрямо 2016 г. Освен това, дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места и нови форми на взаимодействие с потребителите.

Това се казва в позиция, разпратена до медиите от Българската е-комерс асоциация (БЕА), в която организацията обръща внимание на обезпокоителната, по думите ѝ, тенденция на зачестили коментари относно измамите и опасностите, които крие онлайн пазаруването. Според БЕА често в репортажите се представят отделни казуси на потърпевши и становища на институции като КЗП, но не се дава гласност на гледната точка на бизнеса. Това принуждава браншовата организация да заеме публична позиция по темата, именно цитирайки доклада на трите големи европейски сдружения за електронна търговия, в който категорично се казва: “България се нуждае от политики, които да насърчават това развитие и да позволят на потребителите и търговците да се възползват максимално и от потенциала на европейския пазар с над 500 милиона потребители. България е напълно конкуретноспособна за електронна търговия към европейските потребители, като браншът трябва да извърви пътя, за да постигне подходящата среда за развитие и диалога с институциите. Европейският потребител отдавна е възприел онлайн потреблението в бита си и се доверява информирано, получавайки всички облаги от дистанционното пазаруване”.

Прочетете още: Gartner: 70% от AI проектите в сферата на електронната търговия са успешни

 

Удовлетвореност на онлайн потребителите от онлайн търговците

Цитираният от БЕА Доклад за електронна търговия 2018 разкрива и предизвикателствата, с които европейските потребители все още се сблъскват, когато пазаруват онлайн. Сред основните потребителски желания за подобрение в развитите европейски държави са скоростта на доставка (17% от онлайн купувачите) и техническите повреди (13% от онлайн купувачите). За сравнение, в България 6.9% от онлайн купувачите споделят, че времето за доставка може да е по-бързо, а едва 1.9% докладват за техническа грешка в даден сайт.

Според данни, акумулирани от всички членове на БЕА, удовлетвореността на онлайн потребителите в България е изключително висока. Само 0.002% от онлайн купувачите са подали сигнали в КЗП за периода януари-септември 2018 г., при отчетен ръст от над 30% на поръчките онлайн за първите 9 месеца на годината спрямо същия период на предходната година. При реален брой поръчки малко над 2 500 000, това са около 50 жалби на потребители. В това отношение българският онлайн купувач се нарежда сред най-удовлетворените от гледна точка на сигурност и комуникативност в процесите при онлайн пазаруване”, категорични са още от БЕА.

По данни от КЗП жалбите срещу онлайн търговци през деветте месеца на тази година са с около 20% повече спрямо същия период на миналата. При ръст на пазара през 2018 от 30% спрямо 2017 обаче, на практика това означава спад на броя на жалбите.

Онлайн пазаруването - сигурно, лесно и с много повече права за потребителите

Отново според БЕА онлайн купувачите в България през първите 9 месеца на годината са около 1 250 000, като големият брой поръчки по всяко време на денонощието демонстрира нагледно предимствата на онлайн търговията – 24-часов достъп до предложенията, бързо и лесно разглеждане на оферти, което спестява време и пари, удобство и т.н.

Онлайн пазаруването предоставя възможността на потребителите да пазаруват по всяко време (24/7), бързо и лесно, при това изключително сигурно и им дава повече права, като например да върнат поръчката в срок до 14 дни от нейното получаване, без да посочват причина, и да им бъдат възстановени парите по начина, по който са платени, в 14 дневен срок, без въпроси от страна на търговеца в случай на упражняване на правото на отказ. Всички ние, членовете на БЕА, стриктно спазваме тези изискванния и дори често предлагаме много повече в защита на клиента”, допълват от организацията.

Съвети за успешно и сигурно пазаруване онлайн

От БЕА дават и указания към потребителите за успешно и сигурно онлайн пазаруване, които включват проверка на търговеца, когато се пазарува за първи път, търсене на мнения от други потребители, изчерпателно запознаване с условията на предложенията за продажба, доставка и процедурата за връщане на стоките и т.н.

Пазете касовата бележка или фактурата за стоката и гаранцията за уредите, както и всички други документи, свързани с покупката – поръчка, потвърждение или онлайн резервация. Това се отнася особено за сайтове, откъдето досега не сте пазарували или не са ви препоръчани.

Атрибутите за сигурност във всеки интернет магазин са много, а българските компании често предлагат двойно по-сигурни процедури дори и от големи външи сайтове. Това се дължи не само на самите оператори, но и на модерните и високотехнологични решения, които предлагат родните хостинг компании, банковите институции, платежните инструменти, картовите оператори и, не на последно място, куриерските компании”, съветват още от БЕА.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят
Преглед на тенденциите и обобщение на ERP пазара през 2018

Преглед на тенденциите и обобщение на ERP пазара през 2018

Какви нови и интересни неща може да ни разкаже Пламен Боев от Елит Софтуер

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас