Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Автомобили
14 сеп
2018
 
 

Да пътуваш екологично до морето за 6 лв., мисията възможна

100 000 посетители на Electro Mobility Expo 2018 ще „пипнат“ новите електромобили, които имат все по-голям пробег и все по-мощни зарядни.

649 прочитания

“По-чистият начин да дишаме, да живеем, да правим бизнес - е да използваме електромобили. Каква е логиката хората да не искат да пътуват за 6 лева до морето. България има шанс да навакса в областта на електрическата мобилност, ресурсите за преработка ще се принасят по-евтино, цените на много стоки могат да се намалят, ако се пренасят с електрическа тяга“. С тези думи Армен Бабикян от агенция „Манира“ откри първото специализирано изложение у нас Electro Mobilly EXPO 2018, което продължава до 16 септември (неделя) на първия етаж в Sofia Ring Mall.

Управлението на Tesla S e истинско удоволствие. Супер автомобилът вече може да се вземе и под наем.

„Решихме да направим изложението с помощта и на фирми, които работят в тази област. Част от тях са български, има и студенти, които мислят в тази посока”, добави той. Идеята на изложението е повече българи да се запознаят отблизо, да пипнат и да тестват какво е това електромобил, да видят и другите средства за екологично придвижване като електрически скутери, велосипеди, както и зарядна инфраструктура, допълни Илия Левков, председател на УС на НБО Индустриален клъстeр „Електромобили“ (ИКЕМ). Според него, поне 100 000 посетители ще видят моделите, изложени в търговския център.

Прочетете още: Популярни електромобили на Nissan и Jaguar на изложението в Sofia Ring Mall

Вижте галерията със снимки от изложението

Илия Левков, председател на УС на НБО Индустриален клъстeр „Електромобили“ (ИКЕМ)

Илия Левков, председател на УС на НБО Индустриален клъстeр „Електромобили“ (ИКЕМ). Снимка: Владимир Владков

Мечти и реалности

В България всяка година се купуват по 40-50 хиляди нови автомобили, като поне половината от тях са с цени над 35 000 евро. Точно за тези потребители цената на електромобила не е възпиращият фактор, заяви Александър Костадинов, търговски и маркетинг директор на Мото Пфое. Компанията е официален вносител на Ford, Land Rover, Jaguar и Volvo, а специално за изложението бе доставила електрическия кросоувър на Jaguar – i-Pace.

Jaguar i-Pace

Решението за покупка на електромобил много често се взема от компании, но те искат да се убедят, че това решение е правилно, като сред възпиращите фактор е липсващата на много места зарядна инфраструктура, която в повечето случаи зарежда твърде бавно, за да има практическа полза от нея. Зарядни станции с мощност 22 kW или 43 kW, предлагани вече и от български производител (Елпром ЕМЗ Шабла), все още са „екзотика“ дори в големите градове, а в индустрията вече се говори за зарядни станции с мощност 100, дори 150 kW. Инсталирането на подобни мощности обаче е свързано с големи разходи не само за самите зарядни, а и за съответната енергийна инфраструктура, мерки за защита.

Jaguar i-Pace може да се зарежда от 100 kW зарядна станция

Освен това само най-новите електромобили от луксозният клас имат възможност да се зареждат от такива станции. Jaguar iPace например разполага с батерия 90 кВч, която му позволява да измине над 400 км. „80% от капацитета на батерията може да се зареди за 40 минути, но ако е налична зарядна станция с мощност 100 kW. Подобни станции в България все още няма, но е добре да се планира как ще се разива мрежата от зарядни станции у нас", коментира Александър Костадинов, търговски и маркетинг директор на Мото-Пфое. Той допълни, че между 10% и 20% от продадените у нас коли на Volvo, са хибридни модели, което отговаря на заложените от ЕС цели за поне 10% продажби на електрически и хибридни автомобили след 2021 г. Според доклад на McKinsey , след 2025 г. производството на елекотромобили ще стане икономически по-изгодно от това на автомобил с ДВГ, поне според политиката на ЕК, коментира Костадинов.

Освен покупка обаче, има възможност и за наемане на електромобил, при това не само на малките и по-евтини градски модели, а и на луксозния Tesla S 75D, модел 2018 г. Максималният пробег на този електромобил може да достигне 450 км, ако се управлява по-внимателно и икономично. Колата се дава под наем от компанията TOP Rent-a-car, като според представителя на фирмата целта е потребителите да изпробват скъпия електромобил в реални условия и за по-дълго време, преди да се решат да си го купят. Именно затова е определен наем от около 120 евро на ден, ако колата се вземе за над 16 дена, а за над месец, наемът спада до 100 евро на ден. За подобна кола в Западна Европа наемът е над 200-220 евро на ден, твърдят от TOP Rent-a-car. Компанията предлага още два електромобила под наем, като цените са доста по-ниски. Renaut Twizy с автоматична скоростна кутия и максимална скорост 80 км/час, може да измине с едно зареждане между 50 и 100 км. Наемът на градския мъник е 22 евро на ден. Другият електромобил също е на Renault – моделът ZOE 2018, който изминава до 300 км, а наемът му варира според броя на дните и сезона (около празничните дни еднодневната употреба може да достигне до 51 евро).

Tesla S 75D, модел 2018

Tesla S 75D, модел 2018. Снимка: Владимир Владков

Покупката на собствен електромобил обаче едва ли увеличи сериозно дела на ЕПС, особено в български условия, въпреки че Асоциацията на автомобилните производители в Европа (АСЕА) посочи почти 600% ръст на продажбите им в България за първите 6 месеца на 2018 г. Отчетените продажби са само на 79 електромобила, от които 15 са за plug-in хибриди. Другите хибридни автомобили са по-търсени, като за периода януари – юни са купени над 700 подобни модела, или годишен ръст от над 20%.

Споделено използване

„Автомобилната индустрия се променя от 3 фактора: автономност, електрификация и споделена икономика“, каза Костадинов. Шансът на електрическата мобилност се крие в споделената икономика, сигурен съм, че в бъдеще нашите деца ще разчитат на споделен електротранспорт, а не на собствени коли, дори без да отчитаме фактора автономно шофиране, каза и Илия Левков.

И в момента услугата за споделено използване на електромобили Spark, стартирана от Eldrive, бързо набира популярност. Компанията показа Volkswagen Е-up!, като повече от 50 подобни коли се движат в София. С едно зареждане на батерията се изминават до 160 км, а времето за зареждане й зависи от зарядната станция - от 4-6 часа при използване на променлив ток и мощност 3,6 kW, но ако се използва прав ток и мощност 40 kW, зареждането отнема само 30 минути. „Spark има вече над 20 000 регистрирани потребители, като почти всеки ден около 300 използват нашия автопарк от около 100 електромобила", заяви Стефан Спасов, главен изпълнителен директор на Eldrive. Той очаква догодина автопаркът и покриваните райони в София да се увеличат значително. „Колите не са единственият фактор за замърсяването на въздуха в София, но споделянето на електромобили е добър вариант за решаване на задръстванията в София“, коментира Спасов.

Volkswagen Е-up!  Повече от 50 подобни коли се движат в София, предоставяйки услугите на Spark

Volkswagen Е-up!  Повече от 50 подобни коли се движат в София, предоставяйки услугите на Spark. Снимка: Владимир Владков

Според него схемите за оперативен лизинг доказват ползата от покупката на електромобил и днес, но големият проблем е „образователен“. „Хората не знаят как да карат електромобил“. И това важи както за управление със съхраняване на енергията, и за навременно зареждане, но и за спазване на правилата за движение. Компанията обаче има строги правила спрямо недобросъвестни потребители на услугата Spark, които не спазват ограниченията за скоростта и правят други нарушения. „Въпреки че сме „невидими“ за шофьорите, всеки електромобил на Spark e свързан в облака непрекъснато и веднага подава предупреждение при нарушаване на правилата за движение. Вече сме забранили на някои потребители да ползват нашите услуги и по този начин смятам, че „ще изчистим“ потребителската си база от недобросъвестни шофьори“, изтъкна Спасов.

Стимулите

В Норвегия, където държавата стимулира покупката на електромобили преди доста години, делът на електрическите модели при новозакупените коли доближава 50% и стимулите са отменени. В Румъния отскоро действа схема, според която потребителите получават 10 000 евро от специален фонд, компенсиращ по-високата (първоначална) цена на електромобила.

В България подобни финансови стимули се дават само на органите на централната и местната администрация. Това става по схема на Националния доверителен екофонд (НДЕФ), по която за всеки закупен електромобил категория М2 и N2 фондът отпуска 40 000 лв., за изцяло електрически превозни средства (ванове 7+1; 6+1 места) сумата е 30 000 лв., а за по-малките електромобили категория М1 и N1 (4+1 места) помощта от фонда е 20 000 лв. За хибридите отпусканите от НДЕФ средства са наполовина.

Досега НДЕФ е провела 4 конкурса за проекти, а от 20 август тази година в действие е и петият конкурс за набиране на кандидати от общинската и централна администрация. Към 21 август т.г. общият брой на проектите, с които общини, министерства и училища са кандидатствали за помощ от НДЕФ, е 49. Досега обаче са закупени само 17 електромобила и 4 хибридни. Останалите проекти все още не са завършени. Сред институциите бенефициери са Столична община (за два броя електромобили категория L7e), общините Сливница, Несебър (3 броя кат. L7e), Хасково, Враца, Стамболийски, Сливен, Гоце Делчев, Благоевград, Бургас, Габрово, МОН, Главна дирекция ГВА и др.

Ирена Пенчева, временно изпълняващ длъжността директор на НДЕФ. Снимка: Владимир Владков

Ирена Пенчева, временно изпълняващ длъжността директор на НДЕФ. Снимка: Владимир Владков

„При 5 покани имаме само 49 одобрени проекта“, сподели Ирена Пенчева, временно изпълняващ длъжността директор на НДЕФ. Според нея процесът е доста тромав и доставките отнемат много време, тъй като администрацията трябва да спазва условията на ЗОП при доставката на електромобилите, а заедно с обжалванията търговете се проточват. Но освен тези затруднения много общини споделят, че цените на ЕПС все още са твърде високи (дори да получат помощ от фонда), а и администрацията няма възможност да поддържа тези нови модели. „Притесняват ги също малкият пробег и недостатъчно развитата инфраструктура от зарядни станции“, каза Пенчева. Фондът съветва кандидатите да потърсят дофинансиране и от други финансови инструменти. От отчета за 6-месечно използване на 4 електромобила бенефициентите са докладвали подобрение на изхвърляните въглеродни и азотни емисии с 85% спрямо заложените в проектите екологични ползи. „В края на годината ще имаме по-точна статистика“, заяви тя. Сред останалите проблеми са липсата на зарядна инфраструктура, на надеждни сервизи, на специалисти, които да обслужват правилно електромобилите.

(Липсващите) кадри

В България има десетина сервиза за 5 марки оборудване и едва 15-20 обучени специалисти, които могат да сервизират електромобилите, а това е крайно недостатъчно, каза Мартин Заимов, зам.-председател на Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС). Именно в тази насока ИКЕМ вече постига първите си успехи, като от септември 2017 г. специалността „Електрически превозни средства“ се изучава в 5 професионални гимназии - в Своге, Гоце Делчев, Варна, Русе и София. Предстои нов прием на ученици в професионалните гимназии в Хасково и Стара Загора. „Това означава, че над 300 деца, изучаващи сервизирането на ЕПС, ще могат след 4-5 години да намерят намерят професионалната си реализация в България“, обясни Илия Левков. Моделът за подготовка на професионалисти се продължава и във висшето образование, като тази специалност ще се изучава в Русенския ТУ, Европейският политехнически университет в Перник и Военна академия „Г. С. Раковски“.

„Оказа се, че няма подготвени кадри, които да инсталират зарядни станции за електромобили. Затова сертифицирахме центрове за специалисти с кратки курсове за монтажник на зарядна станция. Освен от технически специалисти, има нужда и от икономически. Споделената икономика, споделеното използване на ресурсите дава отговор на много въпроси, каза още Левков. - От тази година заедно с УНСС стартираме магистратура за маркетинг и продажба на ЕПС и зарядна инфраструктура. Това дава невероятни възможни на българските деца да останат в България и да творят“, добави оптимистично Илия Левков.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Сергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в СофияСергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в София

Сингапурският специалист в областта на архивирането, възстановяването и защитата на данни създава свой голям инженерингов център в София, в който до 2-3 години трябва да работят над 200 високовалифицирани специалисти. Това обяви главният...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас