Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Сигурност
27 авг
2018
 
 

Антидезинформацията-като-услуга

AaaS ще става все по-популярно решение, след зачестилите дезинформационни кампании от страна на различни правителства, които се очаква скоро да преминат и към бизнеса

943 прочитания

Дезинформацията отново беше във фокуса на вниманието и през тази седмица, след като Facebook, Twitter, Google и Microsoft заявиха, че са премахнали стотици профили, свързани с кампании за манипулация от страна на Русия и Иран.

И ако смятате, че всичко това е касае само политиката или междунационалните конфликти, най-добре да помислите пак. Истината е, че в момента се полагат основите на нова корпоративна услуга, насочена към борбата с дезинформацията в интернет.

Facebook съобщи, че 652 страници и групи, управлявани от иранското и руското правителство, са били изтрити, тъй като са били определени като "подвеждащи", или, с други думи казано, профилите са се представяли за нещо различно от това, което всъщност са. По-голямата част от дезинформацията, разпространявана през тези групи и профили, е била насочена към хората в Латинска Америка, Близкия Изток и Великобритания. Тази чистка идва точно месец, след като Facebook премахна 32 страници и групи за дезинформация, насочени към разпространение на подвеждаща информация по време на кампанията за предстоящите избори в САЩ през ноември. Една от тези страници беше набрала близо 140 000 последователи.

Прочетете още: Хиперсвързаността, автоматичната дезинформация и криминалният онлайн контингент застрашават дигиталния свят

Twitter пък блокира 284 акаунта, свързани с иранското правителство, само през миналата седмица, а Google изтри 39 профила в YouTube и 13 в Google+, които, според съобщение на компанията, също са били обвързани с Иран и са били насочени към разпространение на фалшиви новини.

Едновременно с това, от Microsoft заявиха в понеделник, че са спрели кампания на хакери от групата Fancy Bear, подкрепяна от руското правителство, срещу консервативните групи в САЩ, които подкрепят санкциите срещу Москва.

Руското правителство, разбира се, използва това стечение обстоятелствата, за да публикува своя позиция по темата. Новинарската организация Russia Today (RT), която се сочи за основен инструмент за официална дезинформация на Кремъл, публикува новината за действията на технологичните гиганти, като обаче спомена единствено връзката на неавтентичните страници с Иран, но нито дума за това, че има и много забранени профили заради връзки с руската държава.

Въпреки че всеки, който поиска, може да разбере, че, освен Иран, зад свалените акаунти стоят и руски интереси, новини, като тези на RT, могат да породят съмнения, че Русия не участва реално в тези процеси, а за пореден път е набедена от страна на големите американски корпорации. Както винаги, когато става дума за таргетирана дезинформация, целта е хората да не могат да повярват на 100% на нито едната от двете тези, губейки вяра в информацията като цяло.

Едновременно с гореописаните кампании, миналата седмица се появи информация, че интернет “тролове” и ботове, свързани с Русия, са способствали за разширяване на онлайн дебата за безопасността на ваксините. В Twitter например изследователи по сигурността откриват руски “тролове”, използващи хаштаг #VaccinateUS, в който броят на профилите, изразяващи становища против ваксинациите, е почти равен на този на защитниците на тази практика. Целта на подобен тип кампании е не да се промени общественото съзнание в една или друга посока, а да се всеят съмнения и разделение.

На пръв поглед изглежда, че всички тези случаи са свързани с правителства, разузнаване, политика и социални мрежи. В действителност обаче тук става дума и за съвсем нов подход към антидезинформацята.

 Антидезинформацията като услуга (АааS)

Ето я и истинската новина от миналата седмица - повечето от профилите за дезинформация, изтрити от Facebook, Twitter, Google и Microsoft, не бяха открити от самите компании, правителството на САЩ или разузнаването, а от организация, наречена FireEye. Вече няколко пъти в материали, публикувани в computerworld.bg, се е спрягал терминът Дезинформацията-като-услуга (DaaS) – руските дезинформационни кампании обикновено се извършват от частна компания, наречена Агенция за изследване на Интернет (Internet Research Agency). Сега обаче сме свидетели на отговора на този подход – Антидезинформацията-като-услуга (АааS). Именно това е услугата, която предлoжи на гигантите от Силициевата долина и демонстрира на практика през последната седмица FireEye. По този начин компанията се превръща в своеобразна Агенция за национална сигурност под наем – разузнавателна организация, която обаче предлага услугите си не на държави, а на бизнеса.

Как обаче става това? Методологията, която използват от FireEye, е многообразна и, не на последно място, търговска тайна. Основните компетенции на компанията обаче са ясни - откриване на скрит злонамерен софтуер и хакерски атаки с помощта на патентована технология за регистриране и анализ на поведенчески аномалии. След като открие общите черти на необичайните активности, тя прави широк набор от изследвания, включително кой плаща за домейните и дали зад съмнителните профили и групи в социалните мрежи стоят истински хора или не.

След новините от миналата седмица, цената на акциите на FireEye се покачи, а AaaS внезапно се превърна в жизнеспособен бизнес модел, от който има голяма нужда.

Дезинформяцията в “черна кутия”

Дезинформацията е тук и надали скоро ще се намери начин тя да бъде изкоренена из основи. Освен в политически контекст, тя може да бъде вредна и за бизнеса, като разрушава репутацията както на продукти, така и на цели марки. Ако се замислите, продуктовите кампании са нищо повече или по-малко от търговска пропаганда, която много прилича на политическата. Втората се развива чрез послания, които обясняват на обществеността колко добро е едно правителство, като се използват определени групи и профили в социалните мрежи, за да сеакцентира колко лошо е някое друго правителство.

Немалка част от руската общественост знае, че правителството на страната не функционира добре. Затова и руската дезинформация има за цел да убеди руснаците, че и други правителства са такива. Пропагандата убеждава всички, че Западът е разделен и хаотичен, като се стреми това действително да стане факт.

Този подход определено работи, тъй като използва някои реални факти, и е въпрос на време, преди безскрупулни корпорации да започнат да използват дезинформацията в руски стил, за да атакуват глобалните си конкуренти.

За да се борят организациите с това явление обаче, на първо място трябва да знаят, че то съществува.

Най-опасният вид дезинформация минава през т.нар. "черни кутии" – среда, в която трети страни (като правителства и заинтересовани представители на бизнеса и обществото) не могат да проникнат. Сложният свят на подобен тип кампании във Facebook е отличен пример. Рекламната част от руската атака, която трябваше да обърка изборите в САЩ през 2016 г., беше реализирана именно в такава “черна кутия”. Потребителите станаха обект на персонализирани реклами, като никой, освен Facebook, нямаше как да забележи пълния обхват на кампанията. А и това се случи, едва след като публично достъпните дезинформационни профили излязоха на светло. По този начин пропагандните кампании от типа “черна кутия” започнаха своето разрушително съществуване.

Впоследствие, най-малко две дузини хора бяха убити в Индия тази година от разгневени тълпи, след фалшиви новини, разпространени във WhatsApp. Същата платформа стана проводник и на пропагандата, че ваксината срещу жълта треска в Бразилия е опасна, което накара много хора да я избягват, а това породи възможност за епидемия.

Дезинформацията от типа “черна кутия”, която използва различни рекламни мрежи и платформи за съобщения като WhatsApp, ще залива потребителите все по-често. Нейното основно оръжие е фактът, че много по-често тя се разпространява поверително и за трети страни е много трудно да я засекат и пресекат в зародиш.

Затова и се нуждаем от AaaS

Ако безскрупулни конкуренти, чуждестранни или местни, решат да разпространяват дезинформация за вашата компания и изберат да го правят през “черни кутии”, определено има смисъл да наемете организация, която предлага AaaS, като FireEye. Подобни доставчици имат нужните инструменти, за да могат да си партнират с компании като Facebook в търсене на фалшиви новини, насочени към вашите интереси, и то в места, където само администратотите на социалните платформи имат оторизиран достъп.  

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас