Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Интернет
21 авг
2018
 
 

Да се скриеш от Google – мисия невъзможна

Най-голямата търсачка в света събира и анализира данни за потребителите от всяка тяхна онлайн стъпка

1467 прочитания

Хвърлете смартфона си в морето, избягвайте интернет и се върнете отново към хартиените карти. Това са едни от малкото решения, които биха помогнали на потребителите да преустановят събирането на данни за тях от страна на най-голямата търсачка в света – Google. Това се казва в заключението на доклад на учени от Vanderbilt University, посветен на анализ на практиките на Google за събиране на потребителски данни, който беше публикуван във вторник. Анализът очертава безбройните начини, по които компанията събира информация за милиардите потребители на водещата световна търсачка, уеб браузъра Chrome, мобилнаta операционна система Android, Gmail и платформи като YouTube.

Въпреки че не съдържа никакви бомбастични заключения, докладът преглежда под лупа усилията на Google да научи колкото е възможно повече за потребителите. Той идва в момент на повишена чувствителност към това колко информация събират технологичните компании, за какво я използват впоследствие и как се грижат за нейната сигурност. Още повече, че до момента Google успява до голяма степен да избегне публичните и регулаторните скандали, от които стана част Facebook.

Прочетете още: Достигнахме ли момента на “върхова социализация”?

"Много прожектори бяха насочени към Facebook в светлината на скандала с Cambridge Analytica. А Googlе някак останаха в страни от медийното внимание с позицията си, че всичко, което правят е ясно и прозрачно", казва Джейсън Кайнт, главен изпълнителен директор на Digital Content Next (DCN) - организацията, публикувала проучването (DCN е търговска организация, която представлява медийни издатели, включително CNN.)

А Google прави наистина много, сочат анализите в 55-те страници на доклада на Vanderbilt University.

"Този доклад е поръчан от професионална лобистка група и е написан от човек, който свидетелства в полза на Oracle в текущите им съдебни спорове с нас. Така че не е изненадващо, че той съдържа толкова неясна и заблуждаваща информация", коментира говорител на Google.

Според резултатите от анализите Google събира много повече данни от Facebook, тъй като все пак това е най-голямата компания за дигитална реклама в света. Широката палитра от услуги - от Android до Google Search и от Chrome до Google Pay - генерира огромен обем от данни.

Професор Дъглас Шмид и неговият екип, които са автори на доклада, са прихванали въпросния поток от информация в момент, в който данните са преминавали от смартфони с Android към сървърите на Google. Освен това, те също така са проучили информацията, която Google получава от потребителите в своите инструменти My Activity и Google Takeout, както и политиките за поверителност на компанията.

Изследователите твърдят, че информацията за всяко нещо, което правите онлайн, се събира и анализира - от рутинни дейности като слушане на музика, маршрута, по който стигате до работа, и предпочитаните от вас новини до различни заявки, включително отбелязани в календара срещи, посетени уеб страници и направени покупки. "В края на всеки ден Google определя интересите на потребителите с изключителна точност", се посочва в доклада.

Интернет гигантът може да събира данни, дори ако потребителят не използвате смартфона си. Изследването сочи, че “спящо” устройство с Android и Chrome, който работи на заден план, изпраща данни за местоположение към сървърите на Google 340 пъти в рамките на 24 часа. Според изследването при един ден стандартна употреба на интернет данните, предавани от устройството към сървърите на Google, достигат 11,6 MB. Потокът от данни включва информация, която хората активно предоставят, когато въвеждат нещо в Google Search или търсят маршрути в Google Maps.

Проблемът е, че Google събира 2/3 от данните, без да има каквото и да било осъзнато участие на потребителите. Мобилната операционна система Android, уеб браузърът Chrome, приложения като Search и Maps и инструменти като Google Analytics и AdWords могат да събират информация от търсения в мрежата, анкетни карти и други онлайн дейности, без потребителите да знаят за това или да контролират по някакъв начин процеса. В миналото, от Google често са защитавали практиките си с желанието си на база на тези данни да подобрят продуктите и услугите си. Подобна информация може успешно да се използва за извеждане на по-подходящи резултати от търсенията, но също така и за по-ефективно показване на реклами – дейност, която формира 86% от приходите на Google през второто тримесечие на тази година. Колкото повече информация има за интересите на някого компанията, толкова по-добре може да таргетира рекламите.

Така или иначе, повечето хора отдавна приемат, че използването на пакет от безплатни продукти на Google означава отдаване на данните. Затова и докладът обръща внимание на няколко ефективни практики за повишаване на сигурността на личната информация на потребителите.

Собствените настройки на Google фактически невинаги предотвратяват събирането на данни. Неотдавнашно разследване на Associated Press установи, че компанията продължава да записва данни за местоположението, дори след като потребителят деактивира опцията Location History. След разкритието, от Google заявиха, че данните се използват за подобряване на услугите, но бързо актуализираха текста в настройките, за да стане напълно ясно, че информацията за местоположението на устройствата продължава да се събира дори самата опция да не е включена.

Според изследователите преминаването от Android към iOS е един от начините за свеждане на количеството събирани данни до минимум. Те са категорични, че устройства с iOS обикновено не изпращат данни за местоположение на Google, освен ако не използва продукт на компанията или посещавате уебсайт, който го прави. В този доклад обаче не е направен сравнителен анализ за количеството данни, които iPhone изпраща към сървърите на Apple.

Дори и с iPhone обаче, използвайки Safari и изтривайки всички приложения на Google, потребителят продължава да споделя известно количество информация с Google посредством интеракции с рекламни и издателски услуги, тъй като компанията притежава собствени маркетингови и онлайн рекламни услуги.

"Изводът е, че е почти невъзможно да направите каквото и да било в дигиталния свят, без Google да разбере за това и да събере данни за вас", каза Джейсън Кайнт от DNS.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас