Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Информационно общество
27 юни
2018
 
 

Как технологиите насърчават участието на общността в развитието на градовете

Докато главният архитект на Столична община получава по 250 хартиени заявления на ден, Хамбург разработва стратегия как всеки контакт между администрация и граждани да е дигитален

961 прочитания

Иван Гайдаров

Технологиите насърчават гражданското участие в управлението и развитието на градовете, като го правят по-устойчиво и ефективно. Много често обаче въпросът е свързан и с доверието между хората, които са активни по отношение на средата, която обитават, и властите. С тези думи арх. Любо Георгиев, директор на ОП "Софпроект – ОГП" откри дискусия за възможностите за активно включване на гражданите и как технологиите спомагат за това, която се проведе в рамките на технологичния фестивал Webit. В панела участие взеха експерти по градско планиране и иновативни технологии, които дадоха различни примери за добри практики по темата.

Ситуацията в София беше представена от главния архитект на Столична община арх. Здравко Здравков. Той беше категоричен, че технологиите изпреварват администрацията, която е в постоянен процес на догонване, водена от желанието да отговори на динамично променящите се условия.

Прочетете още: Зад интелигентните градове стои обмяната на данни

В момента подготвяме промяна в наредбата за градската реклама, но се оказва, че ни липсват базови регламенти, като например за LED дисплеите в града. Затова и започнахме през миналата година работа по изготвянето на дългосрочна визия как искаме да изглежда София през 2050 г., за да отговори тя на очакванията на новото поколение”, обясни арх. Здравков. По думите му неговият екип има амбицията да промени начина на градско планиране и визията на града като цяло.

Към момента всички остават безкрайно учудени от огромното количество хартия, което продължаваме да събираме. Всеки проект съдържа около 13 специалности. Те се предават в кашони, което е, меко казано, странно за 21 век. Искаме да променим изцяло начина на работа в нашата администрация, защото сегашните процеси са обвързани с цялостно генериране на хартиен продукт. При мен постъпват по 250 заявления на ден и всички те са в хартиен вариант”, обясни още главният архитект на Столична община и добави, че администрацията, “като едно малко колелце от големия град”, трябва да мисли основно за промяна в нормативната уредба, която да позволи София да се превърне в “умен град”.

 Доскоро например имаше нужда информационни табели – всеки, който има търговски обект, има право да сложи до 6 на територията на града. Сега обаче всеки търси каквото му трябва в интернет и никой не поглежда към тези табели. Необходимостта от бързо адаптиране към променящия се свят е очевидна. Но, за да поемем по правилния път, трябва първо да знаем къде искаме да стигнем”, категоричен беше арх. Здравков. 

 Той също така даде пример как вече налични електронни услуги остават неизползвани, тъй като проблем има и в самите навици на гражданите, които са свикнали с работата “на гише” и все още не са осъзнали, че технологичните решения и онлайн възможностите са пряк път за борба с корупцията в администрацията.

Стартирахме с поредица от електронни услуги, които обаче все още не се използват. Хората продължават да се редят пред Агенция по кадастър, за да си вземат хартиената скица, докато могат да се регистрират на сайта и да я получат по електронен път. Просто са свикнали с хартиените носители, а, за да стигнем до промяна, трябва да извървим дълъг път. Създадохме и други електронни услуги. Нужно е само едно кликване, за да получите справка от ОУП например. Но те работят вече 6 месеца, а заявленията са по малко от пръстите на едната ръка. Просто трябва да свикнем, че отсреща не стои администратор, а компютър. Да разберем, че когато срещу нас стои машина, вероятността за корупция не съществува”, призова още главният архитект на Столична община.

Контраст

 На фона на описаното от арх. Здравко Здравков, Елис Один, изпълнителен директор на кандаския Digital Finance Institute и експерт в сферата на изкуствения интелект, и Щефан Хьофкен, зам.-ръководител на Координационната служба за семантична стандартизация при планиране и изграждане на обществени услуги в Хамбург, дадоха примери как техните градове подхождат към дигитализацията като инструмент за включване на гражданите.

В Канада се опитваме да бъдем максимално конкурентни в областта на изкуствения интелект и сме на 3-то място в света. Освен това, в момента, в Торонто има “умен град”, който беше основан миналата година. В него можете да тествате различни технологии, които още не са въведени в употреба в реални условия, като самоуправляващи се автомобили например. Там гражданите могат да се запознаят с тях в една безопасна среда. Насърчаваме този интерес, като им позволяваме да погледнат в бъдещето, а по този начин насърчаваме и гражданското участие като цяло”, разказа Один.

По думите на Щефан Хьофкен пък в момента градската управа на Хамбург разработва стратегия, наречена Digital First.

Тя е в процес на реализация и цели всяка комуникация между местната администрация и гражданите да бъде на първо място дигитална и чак тогава аналогова. На второ място, комуникацията от страна на администрацията трябва да е активна. Искаме да предлагаме всички услуги бързо, без да чакаме гражданите да ги поискат. За целта събираме много данни от тях, за да можем да ги използваме в различните административни процеси”, обясни и Хьофкен.

Тези два примера, отнесени към презентацията на главния архитект на Столична община, за пореден път показаха, че организирането на няколко събития с етикет “дигитално” далеч не са достатъчни, за да превърнат страната ни в технологичен лидер, както беше обявено в публичното пространство на няколко пъти само в последните дни. В момента фактите сочат едно – докато в Торонто гражданите могат да се докоснат до самоуправляващи се автомобили, тук трябва да се надяваме в скоро време поне Агенцията по кадастър да започне да си кореспондира със Службата по вписванията, което в момента по думите на арх. Здравко Здравков е невъзможно. 

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Сергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в СофияСергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в София

Сингапурският специалист в областта на архивирането, възстановяването и защитата на данни създава свой голям инженерингов център в София, в който до 2-3 години трябва да работят над 200 високовалифицирани специалисти. Това обяви главният...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас