Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Цифрова телевизия
12 юни
2018
 
 

Бизнесът предлага ново технологично решение за защита на интелектуалната собственост

Експерти от различни сектори и представители на институциите обсъдиха нови мерки за борба със злоупотребата с авторско право

2618 прочитания

Иван Гайдаров

В България има дългогодишен проблем с интелектуалната собственост, който е невъзможно да бъде решен със съществуващото законодателство, защото ситуацията на пазар у нас е уникална, тъй като има над 250 платформени оператори, доставящи съдържание. Решение, базирано на нови дигитални технологии, ще даде възможност за контрол и ще спести много ресурси на държавната администрация, тъй като тя ще може да осъществява контрол дистанционно, без да е необходимо нейните екипи да обикалят цялата страна. Не на последно място, това ще даде възможност да се намали делът на сивата икономика. Около тези изводи се обединиха участниците в конференцията “3P for IP: Публично-частно партньорство за закрила на интелектуалната собственост”, организирана от ТеРаПро, Българска ИДЛО Алумни Асоциация, Агенция за връзки с обществеността DD Agency и юридическа кантора АРСИС Консултинг.

В рамките на събитието бяха посочени основните проблеми, свързани със съблюдаването на авторското право при излъчването на телевизионни канали от страна на операторите, и бяха набелязани мерки за справянето с този проблем.

Прочетете още: Стартира кампания срещу новото европейско законодателство за авторските права

“Българският пазар е изключително конкурентен. Над 250 платформени оператора са регистрирани в Комисията за регулация на съобщенията (КРС) като активно предоставящи телвизионно съдържание на крайните потребители. Ако тази конкуренция беше лоялна, всичко щеше да е наред. За съжаление обаче, най-тъмната страна на този пазара е чистото пиратство, когато различни програми се разпространяват без абсолютно никакви уредени права. СЕМ поддържа регистър на програмите, които операторите разпространяват въз основа на договор. Актуалната справка показва, че максималният брой регистрирани там програми, които подлежат на легално разпространение, са 150. На практика обаче се оказва, че операторите излъчват между 100 и 650 програми. Това означава, че има случаи, в които 500 програми биват разпространявани, без да са заплатени права”, обясни д-р Жанет Захариева, главен съветник регулация на Vivacom.

По думите ѝ пиратството в интернет е добре познато и вече са разработени механизми то да бъде улавяно, но това при разпространение на телевизионни програми в кабелни мрежи е уникално за територията на България и има своята негативна проекция върху целия икономически живот и възможността обществото да бъде информирано.

Пиратството не е даденост

Изпълнителният директор на ТВ ЕВРОПА Георги Харизанов бе категоричен, че пиратството не трябва да бъде приемано за даденост. Според него основният проблем е свързан с изключително остарялата законодателна база. “Миналата година е първата, в която разходите за дигитална реклама изпреварват тези за телевизионна. Тази тенденция ще се задълбочи и рекламните приходи за телевизиите ще се сринат много по-тежко, отколкото тези при вестниците преди време. Те ще отидат в глобални платформи, извън границите на България, и за българските телевизии, които произвеждат новини, култура и оригинално съдържание ще бъде все по-трудно да оцеляват при сегашното състояние. Без изцяло нова регулаторна рамка, която ясно да регламентира финансовите отношения абонат – разпространител – телевизия, няма как да се промени каквото и да било. 80% от каналите са крадени, 80% от разпространителите пиратстват, но 100% от абонатите си плащат месечните такси. Ако тези пари стигат до телевизиите, може да има някакви основания за оптимизъм и да спрем да си говорим за това кой издържа дадена медия и какви интереси прокарва през нея”, коментира Харизанов и добави, че това се отразява на степента на информираност на обществото, на прозрачността на всички обществени процеси, на засилващата се липса на разследваща журналистика и документалистика.

“В момента информацията минава през няколко филтъра – интереси на собственика, интереси на неговите бизнес партньори, интереси на големите рекламодатели, интереси на министерствата, които разпределят европейските пари към телевизиите по един абсолютно неясен принцип. Това е така, защото парите, които абонатите плащат, не стигат до телевизиите. Затова и трябва представителите на сектора и регулаторите заедно да измислят нов регламент, който да е протекционистки и ясно да се грижи за това парите на абонатите да стигат до телевизиите, които в крайна сметка предоставят съдържанието”, обясни още изпълнителният директор на ТВ ЕВРОПА.

“Пиратството не е частен проблем на интелектуалната собственост и медийния бизнес, а фундаментален проблем на икономическите отношения в едно общество. За съжаление, ако виждаме беззаконие в интернет, то започва да се пренася и по улиците. По същия начин, ако виждаме беззаконие в сферата на интелектуалната собственост, то се пренася и върху целия икономически климат”, добави и Димитър Радев, директор “Разпространение и нови платформи”, Нова Броудкастинг Груп.

Решението

Според голяма част от участниците в конференцията решение трябва да се търси чрез технологични инструменти, което да бъдат адекватен отговор на дигиталните предизвикателства. Затова и по време на събитието беше представено решение за осъществяване на дистанционен мониторинг на разпространяваното телевизионно съдържание, разработенм от компанията Adscanner.

“Проблемът в България е, че има над 250 кабелни оператори, които работят в затворена екосистема, и не е много лесно да се разбере какво точно се случва. Лесно е да се влезе на пазара, като на крайния клиент се предложи един информационен поток, но е изключително трудно да се плаща за правата върху съдържание. Ако плащате големи суми за съдържание и това е вашето конкурентно предимство, а в същия момент има много доставчици, които не плащат, вие го губите. Ако парите не стигат до местните доставчици на съдържание, те няма да могат да произвеждат такова и накрая може да се стигне до пълна промяна на цялата екосистема. Световните компании ще бъдат тук, но няма да има местно съдържание. Просто повечето хора не си дават сметка колко сериозен е този проблем. Затова ние решихме да работим с професионалистите в сферата и да намерим решение, което е гъвкаво и ефективно от гледна точка на разходите, за наблюдение, мониторинг и установяване на нарушения при излъчването на телевизионни канали”, обясни при представянето на системата Кристиан Уве Чуркович, съосновател на Adscanner.

“Има много различни инструменти, които могат да се ползват и в интернет, но ако работите в затворена екосистема на кабелен или телевизионен оператор, не е точно така. В подобни случаи нашето устройство ще работи в пасивен режим, като прихваща всичко възможно. Ако се види, че има някакви нарушения, то може да се превключи на активен режим и да се ползва като доказателство пред регулаторните органи”, разкри Чуркович и добави, че всички комуникации в системата са криптирани и сигналите, които подава, могат да бъдат само реални.

“Самите устройства също са снабдени със защитна система и всяко съдържание, което нарушава правилата, ще бъде записвано два пъти, така че да не може да се отрече, че е имало нарушение”, обясни още съоснователят на Adscanner.

Идеята на експертите е технологията да бъде разработена и финансирана на местна почва от представителите на телекомуникационната индустрия, като след това тя ще бъде предоставена на ресорните държавни органи, които единствено ще могат да достъпват информация от нея. Тя ще се управлава през централизиран интерфейс и ще осигурява постояннен мониторинг на излъчваното телевизионно съдържание на всички оператори у нас.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ИТ МЕНИДЖЪР НА ГОДИНАТА
Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Наградите на списание CIO и сдружението „Клуб на ИТ мениджърите в България” се дават за значителни постижения в областта на управлението и развитието на информационните технологии.
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас