Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Бизнес
31 май
2018
 
 

Google с нова стратегия за инвазия на китайския пазар

Интернет гигантът напусна Китай през 2010 след неразбирателство с правителството, но сега иска да се възползва от най-големия единен пазар за потребители на смартфони

2334 прочитания

В последно време интернет гигантът Google отново обърна поглед към Китай, за да си гарантира, че няма да пропусне растежа на технологиите в най-многолюдната държава в света. В продължение на месеци компанията действаше с малки, предпазливи стъпки, но сега изведнъж напомни за принципните мащаби на амбициите си с представянето на чисто нов продукт на китайския пазар.

От днес, Files Go - файловият мениджър за Android устройства – е достъпен и в Китай. Този ход сам по себе си не е особено впечатляващ, но механизмите зад него дават представа как Google може да планира присъствието си в страната от чийто пазар се отказа през 2010 г., след като пренасочи услугите си от Китай към Хонг Конг в отговор на натиск от страна на правителството в Пекин.

Тъй като Google Play не оперира на китайския пазар, интернет гигантът използва индиректен подход за навлизане през партньорски организации катон Tencent, Huawei, Xiaomi и Baidu, всяка от които ще предлага приложението в своите независими платформи. И тук идва най-интересният момент - създателят на Android ще използва платформи на трети страни за да разпространява свой продукт за Android. Това, разбира се, изглежда като доста странен сценарий и би бил такъв където и да било, но не и в Китай. Там той придобива много здрав смисъл.

Прочетете още: Google Assistant може да стреля с оръжие: Какво следва оттук нататък?

 

Това раздвижване на Google в посока Китай не е изненада, още повече, че от известно време в медийното пространство се появиха множество спекулации, сочещи към подобно развитие. Промяната в стратегията на компанията е предизвикана от факта, че в нейно отсъствие Китай се превърна в най-големият единен пазар за потребители на смартфони. Поднебесната империя държи първото място и когато стане дума за най-много изтегляния на приложения и най-високи приходи от това. Според много анализатори Google вече разработва стратегии как да върне на китайския пазар както платформата си за приложения Google Play, така и търсачката си, но това ще принуди компанията да спазва изискванията на китайското правителство.

Друг много важен момент за реализацията на тези стратегии е свързан с политическите търкания между САЩ и Китай. Понастоящем такива въобще не липсват, като китайското правителство дори предприе протекционистичен подход за насърчаване на местния бизнес и индустрии, особено в сферата на изкуствения интелект. Една от най-спорните политики в това отношение е забраната на VPN мрежи, която нанесе удар и върху друг технологичен гигант – Apple – който беше обвинен, че подпомага китайското правителство в опитите му да заглуши свободата на словото.

Дори да се абстрахираме от политическите проблеми между двете държави обаче, пълното връщане на Google на китайския пазар няма да бъде никак лесно. Компанията трябва да започне да работи почти от нулата на изключително конкурентен пазар, в който уважението към бранда опредлено не е на особено високо ниво.

Затова и е нормално, че, поне за сега, Google се въздържа от резки и мащабни ходове. Вместо това изглежда, че компанията проучва по-гъвкави подходи през вече установени платформи, с цел изграждане на стабилни връзки, което ще ѝ позволи да се възползва от таланта и технологиите, които предлага Китай. Files Go е последният пример за това каква точно стратегия разработват от интернет гиганта, но такива не липсваха и преди това - през 2017 г. например компанията представи на китайския пазар своята технология за добавена и виртуална реалност ARCore, като използва партньори като Xiaomi и Huawei.

Освен продуктите си, Google гради и устойчиви взаимоотношения. Така например компанията сключи патентна сделка с Tencent, китайски технологичен гигант с бюджет от 500 милиарда долара, който управлява WeChat, и направи няколко стратегически инвестиции – в стартъпа XtalPi, който се фокусира върху изкуствения интелект, в платформата за предаване на живо Chushou и хардуерната компания Mobvoi.

Google обаче не спират дотук и, освен създаването на нови приятелства на правилните места, увеличават собственото си присъствие на китайска територия. Компанията откри лаборатория за изкуствен интелект в Пекин, като в същото време отвори свое представителство и в хардуерната столица на Поднебесната империя – Шанджън. Разбира се, новата стратегия на Google е все още в началния си стадий на реализация, така че тепърва предстои да видим ще успее ли интернет гигантът да заеме подобаващо място на този толкова динамичен пазар.

 

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Сергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в СофияСергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в София

Сингапурският специалист в областта на архивирането, възстановяването и защитата на данни създава свой голям инженерингов център в София, в който до 2-3 години трябва да работят над 200 високовалифицирани специалисти. Това обяви главният...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас