Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
02 апр
2018
 
 

Лицевото разпознаване „прескача“ от смартфона в бизнеса

С пускането на Apple iPhone X и неговата функция Face ID технологията за лицево разпознаване стана нещо повече от масова. Тя вече се внедрява пилотно в някои правителствени агенции в САЩ, както и граждански авиолинии като модерна и лесна за потребителя мярка за сигурност.

8525 прочитания

Технологията за лицево разпознаване, която започна да си пробива път в мобилните устройства като iPhone X и различни модели Android смартфони, скоро може да навлезе и на работното ви място, или поне на летището.

Технологията използват лицето на човека, за да автентифицира неговата идентичност, което я превръща в инструмент за сигурност със сериозен потенциал.

През 2015 г. Google пусна своята функция „Trusted Face“ като част от обновленията в операционната си система Android 5.0 (Lollipop). Trusted Face като част от технологията Android Smart Lock, работи по същия начин, като Apple Face ID, която замени четеца за пръстови отпечатъци Touch ID в iPhone X. 

Прочетете още: За какво използва Apple данните от Face ID?

Настройване на Face ID е много лесно и отнема само няколко минути.

Настройване на Face ID е много лесно и отнема само няколко минути.

Въпреки че според анализаторите технологията за разпознаване на лица все още се нуждае от усъвършенстване, тя скоро може да бъде използвана в корпоративни системи, например в заседателната зала, така че видеоконферентната система „да се увери“, че са допуснати само упълномощени служители.

„Face ID ще направи за технологията за разпознаване на лицето онова, което iPhone направи за тенденцията BYOD, казва Дъг Али, директор в стартиращата технологична компания Ever AI, която продава своето решение на предприятия.

Представете си, например, че сте мениджър, който се подготвя за презентация в заседателната зала по поверителен вътрешен проект. Когато участниците влязат в стаята, камерата за разпознаване на лица „вижда“ някого, който не е упълномощен да присъства, и ви уведомява или просто скрива презентацията. Макар че това може да звучи като сцена от филма „Специален доклад“ (Minority Report), технологията е достъпна днес и има потенциал да се навлезе бързо в корпоративния свят.

„Лицето ви „носи“ много данни - възрастта ви, пола ви, дори емоционалното ви състояние в даден времеви момент. И това са неща, които биха могли да бъдат полезни, а не само обикновеното удостоверяване“, каза Али.

Софтуерът на Ever AI е бил разработен чрез използването на огромен склад от видео и снимки, съдържащи се в облачната услуга за съхранение на потребителско видео и изображения EverAlbum (днес наричана просто Ever). Приложението, достъпно през магазините Apple App и Android Play, дава възможност на потребителите да организират своите албуми със снимки и видео от няколко различни услуги.

Ever AI е събрала набор от данни от 13 милиарда снимки, които са били етикирани от потребителите (по подобен начин както потребителите слагат етиките на снимките във Facebook), поставяйки имена на хората, заснети на кадрите, казва Али. От този момент всички бъдещи снимки се етикират автоматично (разбира се, с разрешение на потребителя), така че потребителите мога лесно да ги намерят. „Това създава „цифрова идентичност“ на тези хора“, добавя Али.

Складът с данните е били използват за обучение на алгоритмите за лицево разпознаване, а това е довело до много по-точно потребителско приложение. Али твърди, че корпоративният софтуер за лицево разпознаване на Ever AI разпознава с точност 99,8%.

Софтуерът на Ever AI предоставя богато разнообразие от услуги за лицево разпознаване и свързаните с него идентификационни услуги, като те може да се комбинират с данните от CRM система за създаване на персонализирани изживявания. Снимка: EVER AI

Софтуерът на Ever AI предоставя богато разнообразие от услуги за лицево разпознаване и свързаните с него идентификационни услуги, като те може да се комбинират с данните от CRM система за създаване на персонализирани изживявания. Снимка: EVER AI

Вдъхновени от хода на Apple с пускането на Face ID, Ever AI стартира своя софтуер за разпознаване на лица през септември. “Преди да се появи iPhone X, технологията беше плашеща за много хора, казва Али. - iPhone X обаче по някакъв начин я направи „нормална“ за масовия потребител. След това усетихме по-масово желание на предприятията да разполагт с продукти, в които технологията е вградена“

Лице от тълпата

Доставчикът на софтуер за съвместна работа BlueScape използва корпоративния софтуер на Ever AI, за да разработи продукт, който ще бъде пуснат през тази година. Той ще прави мостри от големи набори от изображения, за да разграничи групи от лица или за да намери специфично лице сред хиляди други.

„Това е доста полезно приложение за клиентите, които често търсят да идентифицират определена група от герои в развлекателна среда или да намерят определено лице за нуждите на националната сигурност“, каза Демиан Ентрекин, главен технически директор на BlueScape, компания от Сан Карлос, Калифорния.

Аниматорите на Disney например, работещи по продължение на анимационния филм “Замръзналото кралство“, искат да намерят всички предишни изображения на един конкретен герой. „Тези изображения, каза Ентрекин, често могат да се съхраняват на десетки сървъри или масиви за съхранение на данни и често са в тълпа с множество други анимационни герои.“

„Това е упражнение за визуално търсене, което е изключително трудно - каза Ентрекин. - Става изключително мощно, когато търсите в множество източници на данни. Гледате в 5 бази данни, или в 10, в 30 ... като данни могат да бъдат съхранявани и на живо.“

За правоприлагащите органи подобен алгоритъм за разпознаване на лица може да се използва за посочване на известен престъпник в тълпа от пешеходци, допълва Ентрекин.

 

Авиолинии, правителствени агенции се насочват към лицевото разпознаване

Бизнес поделението Advanced Recognition Systems на NEC е доставило технология за лицево разпознаване на няколко авиокомпании и правителствени служби в САЩ.

Решението на компанията, наречено NeoFace Watch, интегрира технология за сравняване на лица със система за видеонаблюдение, която проверява дали отделните личности не присъстват в фотосписъци за издирвани лица и генерира предупреждения в реално време, когато открие съвпадение.

А решението на NEC NeoFace Express е бърза 1:1 технология за сравнение на лица, използвана при сценарии за бърз достъп. Тя е била внедрена в 8 летища от в САЩ по програмата на щатската агенция за митнически и граничен контрол (CBP) по пилотната програма Biometric Exit.

Технологията е част от новите изисквания на агенцията, която създаде киоски за автоматичен паспортен контрол (Automated Passport Control) за автентифициране на идентичността чрез сравняване на лицата на хората с биометричените записи в техния електронен паспорт.

Киоските на щатската митническа агенция CBP за автоматичен паспортен контрол използват лицевото разпознаване в комбинация с електронните паспорти за автентифициране на пътниците. Снимка: Агенция на САЩ за митнически и граничен контрол

Киоските на щатската митническа агенция CBP за автоматичен паспортен контрол използват лицевото разпознаване в комбинация с електронните паспорти за автентифициране на пътниците. Снимка: Агенция на САЩ за митнически и граничен контрол

През миналата година JetBlue Airlines обяви сътрудничеството си с митническата агенция и доставчика на биометрични технологии SITA за пилотно внедряване на системи за лицево разпознаване, които да позволяват на пътниците да се качват сами на полето до Аруба от Бостънското международното летище Logan. След това технологията е била задействана и за полети от Бостън до Сантяго, Доминиканска република.

„Реакцията на клиентите бе изключително положителна. Повече от 90% от потребителите са избрали опцията за самостоятелно качване на самолета, заяви Джулиана Брайън, ръководител „Корпоративни комуникации“ в JetBlue. - Самостоятелното качване на борда спестява време и на екипажа, като стюардесите вече не трябва да извършват ръчно паспортни инспекции по време на процеса на качване на борда на самолета.“

JetBlue ще преразгледа изводите от пилотните проекти, за да реши как да използва в бъдеще технологията.

Системата на JetBlue за лицево разпознване позволява на пътниците да пропуснат процеса за проверка на бордната карта, а просто да застанат пред камера, която ги автентфицира. Снимка: JETBLUE

Системата на JetBlue за лицево разпознване позволява на пътниците да пропуснат процеса за проверка на бордната карта, а просто да застанат пред камера, която ги автентфицира. Снимка: JETBLUE

През февруари NEC обяви пускане в целия свят на NeoFace Access Control, нейният собствен продукт за лицево разпознаване, който може да бъде инсталиран на съществуващите зони за отвеждане до самолета или на вратите, които допускат влизането само на оправомощени лица.

Компаниите остават резервирани

Пазарът на системи за лицево разпознаване ще расте средно с 21,3% през следващите 4 години, достигайки $9,6 млрд. през 2022 г., според данните на Allied Market Research.

Данни на ALLIED MARKET RESEARCH Gold Associates

Данни на ALLIED MARKET RESEARCH Gold Associates

Въпреки че индустрията за лицево разпознаване се развива и расте, повечето компании са предпазливи по отношение на внедряването на биометрични данни, особено на разпознаването на лица, твърди Джак Голд, анализатор в J. Gold Associates

И макар че iPhone X създаде нови „правила на играта“, издигайки технологията от просто „играчка“ и „джаджа за забавления“ до една от най-сериозните мерки за решаване на проблеми, Голд не смята, че скоро ще има масово проникване на тази технология. „Една от причините е, че компаниите да искат единна методология - и с множество видове устройства, каза той. - И макар че имат на разположение удобния iPhone X, те все още трябва да боравят с много телефони (както Apple, така и с Android), които нямат това ниво на възможности.“

Друга причина за забавяне на масовото проникване е, че компаниите все още не са видели конкретни доказателства, че технологията е достатъчно сигурна за целите на корпоративната идентичност.

Шон Маккарти, директор проучвания в IDC Government Insights, смята, че за момента адаптивното удостоверяване чрез използване на биометрични данни ще продължи да бъде „забранена зона“ за среди с висока степен на сигурност, като военни бази, разузнавателни центрове или научни лаборатории от висок клас. „Не виждаме желание тя да се ползва и в обикновените правителствени офис системи, допълва Маккарти. - Двуфакторна оторизация, включваща автентификация, базирана на смартфона, е достатъчно добър метод за повечето агенции.“

Али от Ever AI обаче вярва, че технологиите за лицево разпознаване ще намерят по-широко приложение през тази или следващата година, предимно в корпоративния свят. „Има няколко големи индустриални компании, които искат да автентифицират по този начин работниците си, вместо да ползват баджове, каза Али. - Баджовете са доста несигурни. Можеш да го дадеш на приятел и никой няма да знае. Но бадж плюс лицево разпознаване ще осигури мултифакторно автентифициране“, допълва той.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Сергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в СофияСергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в София

Сингапурският специалист в областта на архивирането, възстановяването и защитата на данни създава свой голям инженерингов център в София, в който до 2-3 години трябва да работят над 200 високовалифицирани специалисти. Това обяви главният...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас