Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Автомобили
26 мар
2018
 
 

„Кубратов меч“ за производителя на български зарядни за електромобили Елпром ЕМЗ

ИКЕМ връчи седмите си годишни награди за развитие на електрическата мобилност у нас

7759 прочитания

Наградените в конкурса

Компанията от Шабла „Елпром ЕМЗ“, производител на мощни станции (до 44 kW) за зареждане на електрически превозни средства (ЕПС), стана носител на голямата награда „Кубратов меч“ в седмото издание на инициативата на Националната браншова организация за електрическа мобилност (ИКЕМ). На церемонията бяха отличени и редица образователни институции – професионални гимназии и висши училища за създаването на кадри за сектора на електрическата мобилност, връчени бяха и награди за научен принос, за екипен проект на годината, за български продукт на 2017 г. и за бизнес постижения в областта.

„Елпром ЕМЗ“ с управител Димитър Арнаудов бе наградена за цялостния си принос, включително за развойната си дейност. Компанията е разработила цяла гама зарядни станции за ЕПС, сред които и 44 kW станция за бързо зареждане. Устройствата от серията „VAL GSM“ например са предназначени за монтаж на открити и закрити пространства, а надеждните им метални корпуси осигуряват висока степен на защита (IP 54) и висока вандалоустойчивост (IK 10). Вграденият GSM модул предоставя постоянна връзка с главния сървър, като този модул лесно може да бъде подменен с LAN или WiFi модул. Единият основен контакт на станцията осигурява до 44 kW при 400-волтово захранване, а при 230 V предоставяната мощност е до 7,2 kW. “Елпром ЕМЗ“ предлага и зарядни станции за домашна употреба с един контакт, предоставящ до 22 kW. Тези разработки на българската компания получиха и златни медали от Международния технически панаир в Пловдив през 2017 г.

Прочетете още: Първите български зарядни колонки за електромобили са на пазара

Голямата награда

Голямата награда "Кубратов меч" за 2017 г. бе връчена на Елпром ЕМЗ - Шабла. Снимка: БСК (ИКЕМ)

Общо 10 отличия връчи тазо година ИКЕМ в категория „Наука и образование“. Сред организациите, допринесли за създаването на кадри за нуждите на прохождащия все още бранш на електрическата мобилност, са 3 професионални гимназии, включително свогенската „Велизар Пеев“ с директор Станчо Атанасов, софийската ПГ по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ с директор Таньо Стойчев и ПГ по механизация на селското стопанство “Пейо К. Яворов" от Гоце Делчев с директор Ангел Живков. И трите гимназии вече приемат ученици по новата специалност „Електрически превозни средства“. ИКЕМ награди и 3 висши училища за осъществяването на квалификационни обучителни курсове на преподаватели и специалисти по електромобили. Това са Висшето транспортно училище “Тодор Каблешков“ в София, Европейският политехнически университет в Перник и Русенският университет „Ангел Кънчев“. За принос в професионалното образование и обучение в сферата на електрическата мобилност бе отличен и Центъра за професионално обучение при БСК с директор Даниела Симидчиева.

Тази година ИКЕМ раздаде награди и на трима специалисти с научен принос към електрическата мобилност - проф. д-р Росен Иванов, отличен също от Руската и Украинската транспортни академии, доц. д-р Инж. Огнян Манолов и д-р инж. Стефан Апостолов, допринесли за реализирането на образователен модел за подготовка на кадри и връзката му с висшето и професионалното образование в сферата на електрическата мобилност.

В категория „Екипен проект за 2017 г.“ наградата бе връчена на компанията Chariot Motors (София), осъществила успешен модел за внедряване на електробуси в България и успяла да мултиплицира този модел в Австрия и Италия. Електробусът на Chariot бе представен в София през 2015 г. Снабден с 20 kWh ултракондензатор, той изпълняваше редовна транспортна услуга по линия „11“ с дължина на трасето 11,2 км. За зареждането си превозното средство разчиташе на две 150 kW зарядни станции, на които електробусът се е зареждал за 8 минути.

В категория „Български продукт на 2017 г.“ ИКЕМ отличи компанията Ride Share България за въведената услуга за споделена електрическа мобилност SPARK.

Компанията AQ Magnit от Годеч, разработваща и произвеждаща индуктивни компоненти от 1VA до 3MVA, бе отличена в категория „Бизнес постижения през 2017 г.“ заради цялостния модел на производство на зелена енергия, инсталиране на зарядна станция и нейното потребление за транспортните нужди на компанията.

Връчването на наградите „Кубратов меч“ бе съпроводено от конференция по темата за електрическата мобилност и ядрената енергетика, организирана съвместно от ИКЕМ и Българско ядрено дружество. „Страната ни има значителен капацитет от професионалисти в областта на инженерното образование като цяло, затова България трябва да се завърне в челните редици на високите технологии и иновациите чрез поемане на нормативен ангажимент от държавата в изграждането на нови енергийни мощности и на инфраструктура за електромобилност“, заявиха лекторите по време на конференцията.

Ядрената енергетика осигурява 11% от световното и 27% от европейското производство на електроенергия, като 53% от електроенергия, произведена без вредни емисии, е от ядрени източници. Така са спестени над 56 гигатона въглероде двуокис от 1971 г. насам, което е равно на двугодишните емисии на цялата световна икономика“, заяви Младен Митев от Българско ядрено дружество.

1 милион електромобили у нас през 2030 г.?

Според прогнозите на ИКЕМ, ако до 2040 г. е възможно достигане на около 20% електромобили в класа на леките и лекотоварните автомобили, т.е. поне 300 хиляди автомобили и още 60 хиляди електробуса. „Интеграцията на ЕПС в електроенергийната ни система ще става чрез т.нар. умни мрежи и при очаквано повишаване на енергийната ефективност“, коментира Илия Левков от ИКЕМ. При 70% средна използваемост на електромобилите през 2040 г. и 80% средна използваемост на електробусите, средното дневно елетропотребление само от ЕПС ще е 5400 MWh.

Общият брой на инсталираните в България зарядни колонки за електромобили е над 100 в края на 2017 г., като те разполагат с конектори CEE, ТИП1 и ТИП2, работещи с напрежение 220V или 380V и мощност между 3,7 – 22kW. Част от тези зарядни станции са монтирани със съдействието на ИКЕМ.

Същевременно препоръчителният брой публично достъпни зарядни станции у нас към е минимум 300, ако се осъществи сценарият „без промяна“, т.е. бавно увеличаване на парка от електромобили. При сценарий „1% ЕПС от общия автомобилен парк“, ще имаме нужда от поне 4100 зарядни станции, а при оптимистичния вариант „3% проникване“ - нужният брой „скача“ на над 12 400, изчисляват от ИКЕМ. При първия сценарий през 2030 г. в България ще се движат само 23 000 ЕПС, при вторият (по-реалистичният) броят на електромобилите трябва да е поне 315 хиляди, а при оптимистичния вариант по пътищата у нас ще се движат над 950 000 електромобили, електробуси и други ЕПС.

„Необходима е обаче Национална програма за електрическа мобилност на България до 2035. Трябва да се работи за изграждане на устойчива енергийна система с възможност за поемане натоварването на зарядната инфраструктура за електромобили“, поясни Илия Левков. ИКЕМ предлага въвеждане на ограничения за покупката и използването на енергонеефективни и замърсяващи превозни средства с ДВГ, особено в чувствителни градски зони. „Трябва да бъдат предвидени и стимули и административни улеснения за инсталирането на подходяща и достатъчна зарядна инфраструктура, а не само налагане на санкции“, допълни той.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ИТ МЕНИДЖЪР НА ГОДИНАТА
Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Наградите на списание CIO и сдружението „Клуб на ИТ мениджърите в България” се дават за значителни постижения в областта на управлението и развитието на информационните технологии.
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас