Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Наука и техника
22 мар
2018
 
 

Какви последици може да има инцидентът с автономната кола на Uber?

Във Великобритания вече разискват каква трябва да бъде регулаторната рамка, която да гарантира сигурността на гражданите

15633 прочитания

Преустановяването на тестовете на автономни превозни средства в САЩ и Канада от страна на Uber, след като една от колите на компанията удари и уби пешеходец в Темпе, Аризона, отново повдигна важни въпроси за безопасността на самоходните автомобили, особено в контекста на текущия преглед на закона в Обединеното кралство.

Въпреки че разследването на фаталния инцидент продължава, вече има някои факти, които са ясни. Според новините на местните медии, жертвата Илейн Херцберг тръгва да прекосява с велосипед през улицата, извън пешеходна пътека, в неделя, 18 март, около 10 часа местно време, когато е ударена от Volvo SUV на Uber в автономен режим на движение. Самоходният автомобил се е движил със скорост много под пределната за този участък.

Прочетете още: Siemens с участие в няколко проекта за автономно бъдеще на превозните средства

Операторът на превозното средство – Рафаела Васкес – е невредима, както и останалите пътници. В кратко изявление в Twitter от Uber обявиха: "Сърцата и мислите ни са с опечаленото семейство. Ние напълно сътрудничим на полицията в Темпе и местните власти, докато разследват този инцидент. "

Оттогава насам от организацията не са правили никакви изявления, въпреки че изпълнителният директор Дара Хосроушари потвърди за случая и също обърна внимание, че компанията помага на властите в разследването.

Кметът на Темп Марк Мичъл заяви от своя страна, че градът подкрепя тестовете на автономни превозни средства заради иновациите и това, което тази технология може да педложи в много области, включително транспорт за жители с увреждания и възрастни хора.

"Тестовете трябва да се правят безопасно. Всички индикации, които сме имали в миналото, показват, че компаниите, които тестват тук, спазват Закона за движение по пътищата. Полицията ще търси всички отговори по случая, за да се гарантира безопасността”, категоричен е Мичъл, който подкрепя идеята Uber да преустанови тестовете за известно време.

Говорителят на полицията в Темпе пък обяви, че предварителното разследване говори, че вероятността Uber да са виновни е минимална.

Тази оценка обаче беше оспорена от Дмитрий Багров, управляващ директор на консултантската компания DataArt UK, който смята, че причините за инцидента вероятно са идентични с тези при автомобил с шофьор.

"Има три възможности - колата не e разпознала препятствието; разпознала го е, но не като заплаха; системите са се провалили при реакцията", казва Багров и добавя: “Системите, които откриват обекти, биха могли да се провалят, но това е изключително малко вероятно, тъй като основна цел на всички алгоритми на автомобилите без водач е да се открият навреме движещи се препятствия. По мое мнение, елементът, който е трябвало да сработи, за да спре колата, не го е направил. Всички улики в момента сочат към провал в централния “мозък” на колата."

Предишни инциденти

Това не е първият инцидент с участието на автономно превозно средство на Uber. И в миналото компанията е спирала тестове заради сходни инциденти, въпреки че те са били в резултат на външни фактори, като например грешки, допуснати от водачи на автомобили в близост.

Инцидентът в Темпе също така не е първият, който има фатален изход, но е първият, включващ пешеходец.

През 2016 г. Джошуа Браун от Флорида, технологичен предприемач и ентусиаст, умира зад волана на своя Telsa S, когато автомобилът е в режим на автопилот. Според съобщенията Браун не е обърнал внимание на пътя и не е успял да забележи камион, който го изпреварва. Системите на автомобила също са се провалили в задачата да разпознаят бялото ремарке на фона на яркото слънце. Затова и автомобилът удря ремаркето, а Браун умира на място.

През септември 2017 г. Националният съвет за безопасност на транспорта на САЩ (NTSB) заключи, че, въпреки че Браун е пренебрегнал шест звукови предупреждения, че трябва да хване волана, компанията на Елон Мъск носи отговорност за смъртта му. Впоследствие от Tesla актуализираха системата си за проверка и въведоха органичения за шофиране на автопилот.

Законодателни последици

Анализаторът на TechMarketView Джорджина О’Туул пише, че инцидентът в Темпе ще има "значителни последици" за развитието на технологията за автономни превозни средства в световен мащаб.

Въпросите за това кой е отговорен в случай на инцидент вече оформят голяма част от дебата и ще продължат да го правят, а повечето правителства без съмнение ще се стремят да разрешат този проблем.

"Разбира се, другият много важен въпрос е дали подобни инциденти ще намалят доверието на потребителите в тази технология", обръща внимание тя.

Правен преглед

По-рано този месец британската Комисия по правни въпроси се зае да въведе пакет от законодателни актове, които да определят правната рамка за безопасност на автомобилите без водачи, но това законодателство надали ще е факт преди 2021 г., а пътищата в страната вече се използват за провеждането на тестове.

От британското правителство заявиха, че правният преглед, който е част от Индустриалната стратегия на страната, ще бъде от решаващо значение за това как трябва да се развият законите, установени при традиционното шофиране, за да са приложими при автономните превозни средства.

"С безпрецедентния темп на развитие на технологиите за управление е важно нашите закони и подзаконови нормативни актове да са приложими и целесъобразни, както и до сега", коментира министърът на пътищата Джеси Норман и добавя, че проектът на Комисията по правни въпроси ще разгледа сложните области от правото, за да се разработи регулаторна рамка, която да е готова да контролира самоуправляващите се автомобили.

Сред разглежданите въпроси се очаква да попаднат кой е отговорното лице, как да се разпределят гражданската и наказателната отговорност, когато има общ контрол, какво е мястото на автономните превозни средства в контекста на обществения транспорт и споделянето на автомобили, каква е възможността за нови престъпни практики с въвеждането на самоуправляващите се автомобили, какво ще е тяхното въздействие върху другите участници в движението - велосипедисти и пешеходци, и как те могат да бъдат защитени.

"Регулацията, стандартите за безопасност и моделите за осигуряване на превозните средства имат ключова роля, за подсигуряването на възможност за иновации, като същевременно дават на обществото увереност, че тези нови продукти и услуги ще бъдат въведени в широка употреба по безопасен начин", каза Роб Уолис, главен изпълнителен директор на Лабораторията за изследване на транспорта (TRL), която контролира голяма част от работата по автономни превозни средства в Обединеното кралство.

По думите му проектът GATEway, ръководен от TRL, предоставя жизненоважни научни познания, които могат да помогнат за формирането на бъдещи регулаторни стандарти и повишат разбирането за обществените нагласи спрямо тези нови решения за мобилност.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Сергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в СофияСергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в София

Сингапурският специалист в областта на архивирането, възстановяването и защитата на данни създава свой голям инженерингов център в София, в който до 2-3 години трябва да работят над 200 високовалифицирани специалисти. Това обяви главният...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас