Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Е-администрация
12 мар
2018
 
 

ДАЕУ: Трябва да привлечем активните мобилни потребители към е-услугите

Новите технологии като изкуствен интелект и блокчейн трябва да навлязат по-бързо в е-управлението.

7022 прочитания

Създаването на лесни за използване мобилни приложения, които да „водят“ активните интернет потребители към електронните административни услуги, както и засилено внедряване на новите технологии като блокчейн и изкуственият интелект в информационните системи на администрацията са част от стъпките за по-активно използване на вече съществуващите е-услуги. Около това мнение се обединиха част от участниците в 19-ата национална конференция по е-управление, организирана от ICT Media и ISACA Sofia Chapter и проведена под патронажа на вицепремиера Томислав Дончев.

В България по данни има близо 4,6 милиона потребители на мобилен интернет и около 1,5 милиона потребители на стационарен интернет. Същевременно над 80 на сто от пълнолетните българи все още предпочитат да получават услуги „на гише“, а делът на активните потребители на електронните административни услуги е под 7 на сто. Затова на срещи и обсъждания с всички, които са ангажирани с ИС за е-управление, се опитваме да намерим начин как гражданите, ползващи активно интернет, да станат съпричастни към е-управлението, коментира Атанас Темелков, председател на ДАЕУ. - Днес всеки гражданин отваря мобилния си телефон и в него има хиляди приложения, включително преводачи, системи за навигация, системи за мобилни разплащания, но няма нито едно програма, която да ни подсказва как да получим някаква административна услуга, използвайки мобилния си телефон. Това е едно „бяло петно“, което трябва да бъде запълнено през следващите години“, заяви Темелков.

Атанас Темелков, председател на ДАЕУ. Снимка Анелия Николова

Прочетете още: Демо на живо показа, че основните компоненти на е-управлението работят

„Актуалните задачи пред общинските власти са да осигурим средства и хора за организиране на комплексни административни услуги и да мотивираме гражданите да припознаят е-услуги и да започнат да ги ползват по-активно“, добави Силвия Георгиева, изпълнителен директор на Национално сдружение на общините в Р. България (НСОРБ)

"Благодарение на технологиите целият ни свят – общуването, работните процеси, начинът ни живот изобщо става все по-персонализирани. Затрупани сме от приложения за здравословни съвети и следене на различни здравни параметри, през мобилния телефон получаваме съвети за транспорта, за храната, за почивката или за платежния ни баланс по картата. Тази персонализация трябва да бъде въведена и в процесите за електронното управление. Нужни са ни приложения за смартфони, чрез които да общуваме ежедневно с администрацията“, коментира Игор Правица, мениджър на IBM за България.

Технологии са навсякъде около нас, а нови тенденции като изкуственият интелект, блокчейн, облачните услуги, които вече се използват от много компании, трябва да се възприемат по-активно и от администрацията, която също преминава през цифровата трансформация, добави той. Технологиите за блокчейн например могат да се използват за управление на недвижимите имоти като решение за по-сигурен и прозрачен начин за обмен на документи.

Игор Правица, мениджър на IBM за България. Снимка Анелия Николова

„Технологиите са тук и трябва да намерим как да ги използваме. Но без правилната им употреба те ще са още един безполезен инструмент, заяви Правица. - IBM България може да предостави експертиза и знания как бизнесът да използва тези технологии.“

Правица коментира, че още през 2007 г. Стокхолм е взел решение да се превърне в смарт град, особено след като населението му започва да се увеличава с 20 хиляди души годишно, а автомобилният трафик расте още по-бързо. Внедрената заедно с IBM система е довела за 1 година до 10% намаление на трафика в централните градски части, а престоят (в задръствания) на общественият транспорт а намалял с 50 на сто.

„Още по-важно обаче е и обучението. Технологиите се променят толкова бързо, че има нужда от непрекъснато обучение през целия живот“, добави Правица. Наскоро заедно с правителството на Азербайджан IBM e създала съвместен иновационен център, в който специалисти на компанията ще споделят добри практики, а правителството ще съдейства за поставяне на проблемите чрез експертизата на компании от различни сектори. В България IBM участва „про боно“ и в проекта Зелена София, чрез който специалисти на компанията са предоставили експертиза за бързо внедряване на иновации в столицата.

 

Блочейн в е-управлението

„Най-важните технологични тенденции днес са облачните технологии и блокчейн, както и сигурността, но тази тема е винаги актуална, допълни .Георги Ганев, мениджър „Анализи“ в IBM България. „Реалността е, че държавната администрация трябва да обнови старите си приложения и да ги използва по модерен начин в собствен ЦОД, като разчита на контейнери, микро услуги, кубернетикс оркестрация. Подобно на много от големите компании и администрацията е възприела хибридната стратегия - „дедикиран“ частен облак в публичния, но и наличие на частен облак в собствени центрове за данни“

Втората версия на „частния облак на IBM”, налична от края на 2017 г. като „чист“ софтуер, залага на мултиоблачна стратегия. Тя предвижда използване на съществуващата инфраструктура на потребителя, но предоставя нови технологии за изграждане на новите приложения (на базата на микроуслуги и контейнери). „По този начин бизнес организациите (вкл. в администрацията) могат да разчитат на изкуствен интелект, на блокчейн, на науката за данните и други модерни методи“, добави той.

IBM е реализирала блокчейн за бизнеса, изграден на базата на контейнери, като клиентите използват технологията в частния си облак. Чрез блокчейн информацията се споделя само с онези участници, които са определи предварително на базата на правила, като се споделя само онази информация, която е необходима. Освен това информацията е защитена криптографски и не може да бъде променяна без съгласуване на участници. По този начин компанията е реализирала решения за приходната агенция на Великобритания, а в Швеция е създадена „дигитална идентичност“ на гражданите, с добавени социални идентичности (от профилите в социалните мрежи), което позволява на гражданите да участват по различен начин в процесите.

„Решението е доставяне на услуги, а не силози от данни, създаване на екосистеми и самоуправление на услугите. Няма да е нужно да се налагат нови правила и драконовски методи за сигурност“, коментира Ганев.

 

Сигурността на достъпа,

особено на привилегированите потребители е една от важните теми днес, допълни Явор Михов, мениджър „Бизнес развитие“ в NDB, партньор на IBM. “Много колеги от ИТ средите използваме електронните услуги у нас, дори днес си платих данъци през тази система. Но без сигурност на данните, няма да има такива услуги, всяко изтичане на данни ще компрометира самата идея за електронни услуги“, заяви Михов. Той представи решенията на IBM за цялостна защита на данните и достъпа, включително за защитната стена от ново поколение XGS.IPS, която блокира червеи, вируси, DDoS атаки и т.нар. APT (постоянно действащи усъвършенствани заплахи, които често остават неоткриваеми с години от традиционните средства за сигурност).

Явор Михов, мениджър „Бизнес развитие“ в NDB. Снимка Анелия Николова

Решението QRadar пък събира данни от защитни устройства на всякакви производители, поставя ги в контекст и извлича полезната информация от тях. Не на последно място решението Guardium, защитава различни бази данни (на-важният актив на организациите), независимо дали на Oracle, DB2, Sybase, Informix, Hadoop, Teradata. Gardium се поставя на пътя на потока от данни, като сканира за достъпа и на администратори, като блокира този достъп и изпраща аларма до други системи на базата на предварително заложени правила. „Служители само от отдел „Човешки ресурси“ имат право на достъп до заплатите, при това само от 9 до 17 часа в работен ден, като дори те не могат да изтеглят повече от 20 файла наведнъж“, даде пример за подобни правила Явор Михов. Ако Gardium засече нарушаване на политиката, може да маскира данните, да терминира сесията, да изпрати SMS, както и съобщение до Qradar да блокира достъпа на този профил до системите изобщо.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Сергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в СофияСергей Белоусов, Acronis: Отваряме развоен център в София

Сингапурският специалист в областта на архивирането, възстановяването и защитата на данни създава свой голям инженерингов център в София, в който до 2-3 години трябва да работят над 200 високовалифицирани специалисти. Това обяви главният...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас