Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Телекомуникации
09 мар
2018
 
 

1,6% ръст за 2017 г. отчете Vivacom с принос на мобилните данни и IP телевизията

Операторът ще инвестира в нова оптична технология FTTC, осигуряваща 50 Mbps интернет и в малки населени места.

8136 прочитания

Владимир Владков

889,5 млн. лева са общите приходи на Vivacom за 2017 г., или с 1,6% повече от 2016 г., като по този начин компанията успя да запази лидерската си позиция в България, като подобрението се дължи основно на мобилните услуги (5% годишен ръст) и IP телевизията (почти 11% повече). Печалбата преди данъци и амортизации е нараснала с 2,7% годишно до 319 млн. лв., а инвестициите са размер на 181 млн. лв., или с 14,5% по-малко от 2016 г., когато е осъществено основното надграждане на мрежата за радиодостъп (SRAN) на оператора до 4G.

 

Прочетете още: Оптичната мрежа на Vivacom вече покрива Русе и Велико Търново

Постъпленията от мобилния бизнес

на Vivacom са нараснали с 2,5% годишно до 521,3 млн. лева и вече представляват над 59% от общите приходи на компанията, осигурявайки на Vivacom пазарен дял от 28,6%, заяви Атанас Добрев, главен изпълнителен директор на компанията, при представяне на резултатите и плановете на оператора. Расте и броят на мобилните абонати, като в края на годината те са близо 3,085 милиона. Увеличава се и делът на приходите от мобилен интернет, които за четвъртото тримесечие на 2017 г. генерират над 37% от мобилния бизнес на Vivacom, при 33% за същия период на 2016 г.

Атанас Добрев, СЕО на Vivacom, представя резултатите на компанията за 2017 г. и плановете за 2018 г. Снимка: Vivacom

„Това се дължи и на обновената ни мобилна 4G мрежа, която вече покрива 99% от населението и 90,77% от територията на страната, която позволява високоскоростeн интернет достъп. Неслучайно независимите тестове на OOKLA, направени от българските потребители в цялата страна, определиха мрежата на Vivacom за най-бързата в страната”, добави Добрев. При това България е сред десетте страни в света с най-бързи мобилни комуникации (по данни на друга изследователска компания – OpenSignal). Същевременно средният месечен приход от един мобилен абонат остава на ниво 11,4 лв. (около 6,5 евро), докато в Западна Европа този показател е близо 18 евро/месец. 89% от нашите клиенти са сключили абонаментен договор при средни нива в Западна Европа от 62%, а в Източна Европа делът на абонатите с договор е едва 34%, по данни на Analysys Mason. Това показва, че цените на мобилните услуги в България са сред най-ниските в Европа, без това да се отрази на качеството им“, изтъкна Добрев.

 

При фиксираните услуги

компанията отчита още по-голям ръст от 3,8% до 349 млн. лв., който се дължи на фиксирания интернет и телевизионните услуги, докато приходите от фиксиран глас логично продължават да спадат. Компанията е успяла да привлече общо 480 хиляди абонати на фиксиран интернет към 31 декември 2017 г., като 54% от тях разчитат на оптичната мрежа на телекома. През 2017 г. тя вече покрива 1,13 милиона домакинства, след изграждането на FTTx (най-често до многожилищни блокове) в още 5 големи града - Русе , Перник, Дупница, Търговище и Велико Търново, като скоростта на фиксирания интернет достига 900 Mbps, допълни Добрев.

Освен това компанията е започнала и нова инициатива за изграждане на оптика в по-малките населени места, разчитайки на топологията FTTC (Fiber to the curb) – т.е. оптичното влакно достига до квартала или микрорайона, след което за мрежата до крайния абонат се използват широколентови медни кабели, чиято дължина не надхвърля 300 метра. По този начин компанията е осигурила интернет със скорост до 50 Mbps на близо 57 000 домакинства в 40 населени места у нас. „Планираме през 2018 г. да достигнем с оптика до още 60 000 домакинства в по-големите градове и до над 215 000 нови домакинства в по-малките населени места. Отделно продължаваме да предоставяме и услугата Mobix, която се „радва“ на голям интерес“ от жителите на по-отдалечените селища без изградена инфраструктура. Тя им предоставя бърз фиксиран интернет, базиран на нашата 4G мобилна мрежа“, поясни Атанас Добрев.

Освен за интернет, оптичната мрежа на компанията предоставя и IP базирана телевизия, като 46% от всички 447 000 абонати на платена телевизия вече използват именно IPTV. Останалите разчитат на сателитната телевизия (DTH) на телекома. “Ние сме най-големият IPTV оператор у нас, а като доставчик на платена телевизия сме на 3 място. Надяваме се през тази година да излезем на второ, заяви Добрев. - Чрез IP телевизията абонатите могат да гледат над 230 канала, а чрез сателитната услуга имат достъп до повече от 140 канала. Освен това мобилната ни телевизия TV Go вече ще може да се ползва и клиенти в роуминг, ако пътуват в страни от Европейския съюз. Това стана възможно след влизане в сила на новата европейска директива, даваща възможност на операторите да не прилагат „геоблокиране“ при подобни пътувания. Ограниченията, наложени от договорите на телевизиите с носителите на авторски права за съдържанието, обаче остават при пътувания извън страните от ЕС или за постоянно пребиващи клиенти в страните от ЕС, ползващи „роуминг“, допълни Добрев. Споменатият регламент е приложим от 20 март 2018 г.

При платената телевизия „сивият“ сектор у нас все още е твърде голям, по различни оценки е около 30 на сто, или поне с толкова се разминават данните, подавани доброволно от операторите в КРС и статистиката на Европейската комисия за проникването на тази услуга в българските домакинства. „Част от играчите не обявяват истинския брой на своите абонати (а лицензионната такса за съдържанието се плаща именно на база брой абонати), а други предоставят много повече ТВ канали, отколкото имат право според сключените договори. Имаме уверенията на новото ръководство на КРС, че ще предприеме по-активни действия срещу „сивия“ сектор, коментира шефът на Vivacom.

 

Планове за близкото бъдеще

След като темата за собствеността на Vivacom бе изчистена с решение на Лондонския съд отпреди седмица, вече можем да се фокусираме повече върху стратегическата си инициатива да стане дигитален телеком, каза Атанас Добрев. - Потребителите вече искат да управляват повечето си услуги през екрана на телефона. Скоро ще пуснем платформата “Моят Vivacom“ и като мобилно приложение за Android и iOS, и като уеб базирано приложение, в което ще е налична цялата информация от контактния ни център. Освен това планираме повече инвестиции в нашето онлайн присъствие. Днес или си много добър при онлайн услугите, или скоро ще изчезнеш, защото не си релевантен на нуждите и изискванията на потребителя“, добави Добрев.

Предвидените между 180 и 190 млн. лева инвестиции ще бъдат използвани освен за фиксираната оптична мрежа, и за надграждане на някои базови станции до 4,5G, увеличавайки скоростта на мобилния достъп. След пускането на технологията HD глас, която се поддържа от телефоните на повече от 800 000 клиента на компанията, през 2018 г. ще бъде задействана и услугата VoLTE (глас през LTE чрез приложение, подобно на Skype и Viber), което ще осигури много високо качество на гласовите услуги. Услугата вероятно ще заработи и през WiFi мрежи, което ще бъде предимство за пътуващите в страните извън ЕС. Технологията поддържа и видео върху LTE, но ще изчакаме подробните тестове, преди да обявим и тази услуга, заяви Добрев.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Интервю

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Иван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ниИван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ни

Марката Кауфланд е позната у нас с веригата си от хипермаркети. Малцина обаче знаят, че от България се поддържат някои от нейните ключови системи, както и че тук се разработват перспективни технологии, които тепърва ще бъдат внедрявани в...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас