Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Наука и техника
06 мар
2018
 
 

Siemens с участие в няколко проекта за автономно бъдеще на превозните средства

До 20 години движението по пътищата ще се промени значително, докато се стигне дотам обаче, трябва да се преодолеят още няколко предизвикателства, смятат от компанията

6248 прочитания

Към днешна дата тестове на превозни средства с автоматично управление се извършват в реални условия по целия свят. В австрийските градове Залцбург и Щирия първите коли-роботи вече набират скорост, а във виенския квартал „Зеещат Асперн” от началото на тази година стартират и дългосрочни изпитания на автономен микробус, в които дейно участие взима и технологичният гигант Siemens.

Според компанията именно автономните микробуси са най-подходящи, за да запълнят липсата на „последната крачка“ между входната врата и метрото, заради което и се включват в проекта „auto.Bus – Seestadt“ в сътрудничество с Austrian Institute of Technology (AIT) и Wiener Linien. В рамките на инициативата те разработва мултимодална 3D-сензорна система, която подобрява разпознаването на препятствия от страна на автономните превозни средства. Към момента те пътуват по предварително зададени участъци с още относително ниска скорост от максимум 20 километра в час, за да могат да спрат, в случай, че разпознаят препятствие по пътя си.

Т.нар. Roadside Units дават възможност да се информират превозните средства за части от секундата за пътнотранспортни произшествия, строежи или приближаващи превозни средства със специално предназначение

Прочетете още: Siemens разработи двурък индустриален робот, който няма нужда от програмиране

Точност от три метра до петнайсет сантиметра

В допълнение към разпознаването на средата, локализацията на превозното средство е решаваща за сигурната експлоатация на автономните возила. Ако самоуправляващ се автомобил иска например да смени платното или да завие, той трябва да познава не само своята цел, а и да знае съвсем точно къде се намира в пространството. Към момента това може да бъде направено с точност от три метра, но при лоши метеорологични условия като дъжд, сняг или лед навигацията с помощта на камери и радиолокационни технологии понякога отказва напълно, което води до спирането на превозното средство.

В името на решаването на този проблем, Siemens, заедно с други две компании - Virtual Vehicle и Infineon – стартират проектът „ACTIVE – Autonomous Car To Infrastructure communication mastering adVerse Environments“, който е адресиран към подобряването на представянето на автономните превозни средства при лоши метеорологични условия. Трите компании правят съвместни проучвания, за да дадат възможност за по-прецизно определяне на позицията с точност до 15 сантиметра и при лошо време. Основата за това е така наречената Car2X(car-to-infrastructure) комуникация. Car2X означава, че превозните средства обменят информация с други такива, както и с табели и светофари. Централна система за управление и разположени край пътя устройства (т.нар. Roadside Units), които са монтирани например на светофари, са комуникационният интерфейс между автомобилите и инфраструктурата. Така възниква WLAN мрежа с достъп чрез радиовръзка, която за части от секундата информира за пътнотранспортни произшествия, строителни площадки или приближаващи транспортни средства със специално предназначение.

Фриц Каслатер, експерт по Car2X от звеното “Корпоративни технологии” на Siemens, обяснява как Roadside Units биха могли да се използват в бъдеще за определяне на позицията. „Превозното средство предава чрез радиовръзка позицията си до Roadside Unit на интервали от сто милисекунди. Ако ги оборудваме допълнително с GPS-приемник, от радиосигналите на превозното средство можем да изчислим ъгъла на приемане, с който то се приближава до Roadside Unit, и да сравним с GPS-данните. От това извеждаме данни за корекция на позицията, които изпращаме обратно до превозното средство с подробна карта на околността и информация за фазите на светофара“, разказва той.

За да може да бъде геореферирана обменената информация, са необходими точни и актуални дигитални пътни карти. Използваните дигитални пътни графики най-често са представени опростено, заради което не се вижда броят на пътните ленти и посоката на пътуване. В проекта „LaneS“, който се ръководи от компанията Trafficon, Siemens участва и в разработката на метод, който генерира автоматизирано много точни пътни ленти и пътни графики на базата на GNSS (глобална навигационна спътникова система). А тъй като приемниците, свързани със системата, са широко разпространени благодарение на смартфоните, пътните графики могат да се генерират просто и икономично.

Дигитализацията на транспортната система и връзката с участниците в движението носи значителна полза за хората, които отговарят за инфраструктурата и управлението на трафика, защото потоците на движение могат да се управляват по-добре. Същевременно нови предложения за мобилност ще се грижат за повече комфорт и по-бързо придвижване“, смята Карин Крашл-Хиршман от направление “Мобилити” на Siemens, и добавя, че големите количества данни, които се получават при тази дейност, трябва да се обработват и защитават в реално време.

Т.нар. Roadside Units дават възможност да се информират превозните средства за части от секундата за пътнотранспортни произшествия, строежи или приближаващи превозни средства със специално предназначение

Същевременно Roadside Units трябва да разпознават еднозначно автобуси или превозни средства със синя светлина, за да ги приоритизират. Тук идва мястото и на поредния проект с участието на технологичния гигант - „European Corridor – Austrian Testbed for Cooperative Systems (Eco-AT)“ - в рамките на който се правят тестове на дълъг 1300 километра участък от Ротердам през Франкфурт до Виена. Виенският участък е оборудван с 19 превозни средства и 5 светофарни уредби. Тук Siemens, в сътрудничество с оператора на движението по пътищата ASFINAG и няколко производители на автомобили, проверява как може да се изпраща двупосочно информация между превозните средства и инфраструктурата за препятствия или опасност от катастрофи в рамките на няколко милисекунди.

Съгласуване и взаимодействие

Докато автономното пътуване от врата до врата, при което човекът е само пътник, стане реалност, експертите по трафика очакват дълга преходна фаза със смесен трафик - автономни и управлявани от хора превозни средства трябва да се съгласуват помежду си и да си взаимодействат. Тази тема е в основата на подпомагания от Европейската комисия проект „INFRAMIX”, в рамките на който единадесет европейски предприятия и изследователски институции от автомобилния сектор разработват реални и дигитални въздействия и модели, за да създадат „хибридна“ пътна инфраструктура, която интегрира двата вида превозни средства. Разработените мерки ще бъдат проверени в реални условия през 2019 г. по избрани участъци от автомагистрали в Австрия, Испания и Германия.

По отношение на автоматизацията, обществените релсови транспортни средства са изпреварили в известно отношение автомобилния транспорт. Движението на влаковете днес вече може да се управлява автоматично. Нови системи за предупреждение са необходими само при пресечни точки с пътя или неочаквани препятствия по железопътните коловози. В тази област Siemens прави изследвания за системи за подпомагане на управлението, които дават възможност за комуникация между железницата, инфраструктурата и автомобилите. В бъдеще, автомобил, който кара към необезопасен железопътен надлез, ще бъде своевременно информиран, че трябва да спре, като по този начин от компанията смятат, че ще се намали осезаемо броят на смъртоносните катастрофи.  

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас