Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Перспективи
16 фев
2018
 
 

Добавената реалност в корпоративния свят

От ден на ден все повече компании внедряват решения, базирани на добавена и виртуална реалност, които им помагат в ежедневните процеси

4430 прочитания

Живеем във времена, в които ще ви бъде простен фактът, че виждате и преследвате несъществуващи покемони, само при споменаването на словосъчетанието “добавена реалност” (AR), като се има предвид, че Pokemon Go продължава да бъде най-популярният пример за използване на тази технология досега. Но потенциалът на AR далеч надхвърля лова на малки виртуални създания в реалния свят, както се опитват да представят нещата някои от най-големите корпорации и технологични компании.

Подхранвана отчасти от успеха на Pokemon Go, както и от развитието на платформите за смартфони ARKit и ARCore на Apple и Google, AR технологията се радва на засилен интерес, пример за което е и изложението CES 2018.

 

Прочетете още: Apple, LG и Valve инвестираха в производител на екрани за VR/AR очила

1

 

По време на шоуто стана ясно, че “интелигентните” очила с добавена реалност ще преживеят своеобразен Ренесанс, половин десетилетие след лошия старт на Google Glass и три години след появата на HoloLens на Microsoft.

 В по-широк контекст, наличието на все по-голям брой устройства, интегрирали технологията, е още един знак за нарастващото ѝ значение за основните бизнес играчи и повишения интерес сред потребителите. По време на тазгодишния CES, основната конкуренция за вниманието на потребителите в сферата на добавената реалност беше между Vuzix и Rokid, компания за изкуствен интелект (AI) и роботика, която също обяви плановете си да пусне AR очила и демонстрира устройството по време на шоуто.

 The Verge съобщи, че Rokid Glass се разработват като самостоятелен продукт и ще включват собствен вътрешен процесор, което означава, че няма да се нуждае от свързаност със смартфон или персонален компютър. Устройството ще има 50-градусово зрително поле и е предназначено да привлича обекти или информация в линията на видимост на потребителя, което означава, че хората могат да продължат да взаимодействат с действителната обстановка около тях. От Apple също пуснаха слух, че работят върху собствен AR-комплект, който се очаква да излезе на пазара през 2019 г. Microsoft пък разработва следващо поколение HoloLens. А и Google надали ще останат назад от тази технологична тенденция, като за момента вече преработиха своята разработка Google Glass, за да бъде подходяща за използване и от бизнеса.

Възможностти за компаниите

Изследователската компания ARtillry Insights, част от VR/AR Association, изчислява в свой отчет, че пазарът на добавена реалност ще достигне 47,7 млрд. долара през 2021 г. от 829 млн. през 2016 г. Очертавайки ярък контраст, изследването предвижда доходност от 15,8 милиарда долара от потребителски AI до 2021 г., при 975 млн. през 2016 г.

В същия момент, AREA, организация, която има претенции, че е единственото глобално НПО, посветено на ускоряването на приемането на AR от корпоративния свят, също е убедена, че дългосрочните ползи за бизнеса ще надхвърлят тези за потребителите. "Добавената реалност в бизнеса има ясни и дългосрочни предимства по отношение на възвращаемостта на инвестициите, основаващи се на подобрения и повишаване на ефективността", смята Марк Сейдж, изпълнителен директор на AREA, пред Mobile World Live.

Корпоративният модел на интелигентни очила с добавена реалност на Google, които бяха представени през юли 2017 г., вече е на разположение на много компании по целия свят, като интернет гигантът дори вече се похвали с някои от големите имена в портфолиото си - DHL, GE и Volkswagen.

Устройството е проектирано така, че да позволява на работниците в дадена фабрика да останат концентрирани, като премахва разсейванията на околната среда. В същия момент то осигурява достъп до тренировъчни видеоклипове, които включват изображения, придружени от инструкции, както и възможност за връзка между служителите за отстраняване на проблеми в реално време. Но най-важното е, че преработените Google Glass имат съвсем реално приложение в корпоративното пространство.

Смесване на AR и VR

В доклад, публикуван през април 2017 г., консултантската компания Deloitte обръща внимание на смесването на виртуалната реалност (VR) и добавената (AR), като подчертава тенденцията за нарастващата бизнес употреба и на двете технологии. Според компанията повече от 150 организациии в множество индустрии, 52 от които попадат в класацията Fortune 500, са тествали или са разполагали с AR/VR решения през 2016 г., а рисковият капитал и корпоративните инвестиции, вложени в стартъпи, разработващи подобни технологии, възлизат на 2,3 милиарда долара – ръст от 230% спрямо 2015 г.

Докладът също така цитира данни на IDC, които показват още по-впечатляващи цифри - световните приходи от AR/VR ще се увеличат от 5,2 милиарда долара през 2016 г. до 162 милиарда до 2020 г. 

Сейдж подкрепя тезата, че, поне що се касае до бизнеса, AR и VR вървят ръка за ръка. “Те могат да съществуват съвместно и да се възползват една от друга", коментира той и добавя, че има много компании, които използват VR за проектиране и обучение и AR за монтаж, инспекции и поддръжка на работното място.

Deloitte анализира и повече от 150 пилотни проекта за внедряване както на AR, така и на VR, и разграничава няколко основни направления, в които тези технологии дават най-добри резултати. Наред със обучението и сътрудничеството, те посочват и подобрения потребителски опит, дизайн и анализ.

Докато Volvo например позволява на потенциалните си клиенти да тестват автомобили, използвайки елементи от тези технологии, Japan Airlines тренират своите пилоти с помощта на виртуална пилотска кабина.

Не само за носимата електроника

Forrester Research изчислява, че през 2025 г. 14 милиона работници ще използват носима електроника. За сравнение, през 2017 г. броят им е едва 400 000. Няма съмнение също така, че тазгодишното издание на CES вля нови сили в развитието на носимата AR електеоника. Сейдж обаче се стреми да подчертае, че потенциалът на технологията не се върти единствено около разработването на продукти като интелигентни очила.

"Това е важно и все по-често използвано хардуерно решение. Днес компаниите използват таблети, телефони и прожекционни устройства, интегрирани с AR, които разрешават реално проблеми. Носимата електроника ще има голямо развитие, просто защото позволява на служителите да работят по-бързо и ефективно. Тези устройства обаче трябва да бъдат безопасни, сигурни, използваеми, здрави и пригодени за работа в много различни среди", казва той.

Въпреки че всичко това изглежда все едно компаниите започват да се възползват напълно от революцията в АR и VR, Сейдж предупреждава, че все още съществуват значителни бариери, които трябва да бъдат преодолени на този етап, за да може технологията наистина да се развие.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рагу Рагурам, VMware: Многооблачните среди са основна тенденцияРагу Рагурам, VMware: Многооблачните среди са основна тенденция

Рагу Рагурам е оперативен директор във VMware, отговарящ за продуктите и облачните услуги на компанията. В интервю за Computerworld той коментира кои са основните тенденции в областта на облачните услуги и какво ще донесе на клиентите...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас