Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Бизнес
08 фев
2018
 
 

25% ръст на мобилните потребители отчете OLX България

Българите търсят онлайн обяви за коли и авточасти, смартфони, дрехи и детски стоки.

3108 прочитания

Масовото навлизане на смартфоните и достъпният мобилен интернет, както и развитието на мобилните приложения води и до сериозна промяна в поведението на потребителите, които търсят стоки в платформата OLX.

Потребителите на мобилното приложение на компанията са нараснали през 2017 г. с 25%, като новите обяви, публикувани директно от мобилните телефони, са почти 2,4 милиона, или с 43% повече от обявите, пуснати през настолен компютър, обясни Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX България. Същевременно броят на активните потребители на дневна база е със 7% повече, а уникалните потенциални купувачи са се увеличили с 13%, т.е. са изпратили запитване до продавача по различните канали, предоставяни от платформата.

Компанията се стреми да поддържа адекватно и полезно съдържание, така че потребителите лесно да намират точно каквото търсят, а екипът разполага с интелигентни инструменти за засичане на нередни обяви, които често дори не достигат до платформата, допълни Янкулов.

Прочетете още: OLX ще инвестира в мобилни приложения и малкия бизнес

Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX България.

Проверка на обявите

Пример за такива стоки, чиято онлайн продажба е забранена от закона, са SIM карти, акаунти за видеоигри, всякакъв вид тютюневи изделия и алкохолни напитки без бандерол. Освен чрез ключови думи, които спират предварително подобни обяви, нашият екип преглежда и ръчно обяви, за които има подадени сигнали. „Но на сайта всеки ден се качват по 15 000 нови обяви, затова разчитаме на разработените инструменти за анализ“, каза Янкулов.

По същата причина през миналата година са въведени и нови правила в категория „Животни“, които са разработени съвместно с Фондация „4 лапи“. Развъдниците на кучета и котки задължително посочват номера на лиценза си, регистриран в Българска агенция по безопасност на храните (всички кучета се регистрират в интегрираната система ВетИС, като ветеринарният лекар поставя и микрочип на всяко животно).

Друг пример за ограничения е продажбата на билети за събития (концерти, представления, спорни срещи), като всяка обява за такова събитие е придружена задължително от снимка на билета, на която да се вижда цената му. „Ако исканата цена надхвърля дори с 1 лв. номиналната стойност на билета, такава обява дори не се допуска до платформата. По този начин премахване ограничаваме спекулата с пропуски за интересни събития. OLX не е електронен магазин и нашата цел е да имаме доволни потребители“, посочи Янкулов.

Най-търсените стоки

в България през 2017 г. се оказва автомобилите и авточастите, като най-често се търсят коли на старо. Голям ръст на тези обяви и на търсенето се забелязва в Перник и София (40% ръст спрямо 2016 г.). Втората по популярност тип стока е електрониката и то предимно скъпите модели смартфони (iPhone, следван от Samsung), като потребителите се опитват да намерят нови или запазени телефони на по-нормални цени. Другите категории, при които има все повече обяви и търсене на такива стоки и услуги, са мода, стоки за бебето и детето, недвижимите имоти и др. Интересно е, че при потребителите търсят недвижими имоти с цел инвестиция, като в платформата има и редица обяви за цели хотели (напр. хотел в центъра на Бургас, за който се искат 2,8 милиона евро.).

Не е ясно дали такива обяви гарантират сделка, но това е още един канал за рекламиране на наличните за продажба или наемане недвижими имоти. От друга страна, този пазар в България не е регулиран, както и в повечето страни от Източна Европа, на които оперира OLX (Украйна, Румъния, дори Полша). В Западна Европа законът регулира много строго такива сделки и е ясно кой може да продава, дали агенцията може да е посредник едновременно и на продавача, и на купувача и други условия, коментира Янкулов.

 

Обявите за работа

са още една „гореща“ област в платформата. Те са особено популярни в София, както и предложенията за сезонна работа по Черноморието (но не и в зимните курорти). OLX е доразвила секцията, давайки възможност на потребителите да качат и запазят своята автобиография, улеснявайки кандидатстването. Новата мобилна версия на приложението изпраща нотификация при всяка промяна или постъпила нова обява в желаната от потребителя или фирмата категория.

 

Именно към бизнеса

са насочени и усилията на компанията. Тя се стреми да предложи все повече услуги на малките и средни фирми, включително разнообразна статистика за посетителите, личен консултант, който да ги посъветва как да структурират обявите си, как да ги промотират, как да развиват мобилните си платформи, така че да достигат по-лесно до своите клиенти и др. Всички тези усилия са довели до 300% ръст на бизнес потребителите на OLX.bg, включително на къщи за гости и СПА туризъм в България, мода, детски стоки и други. Специално за търговците на дрехи компанията развива от 2 години и отделна платформа – Shedd, в която всеки месец има по 800 нови потребители, като в средата на 2017 г. платформата заработи на още два пазара – в Румъния и Португалия. Предложихме и услугата „Сигурна доставка“, което да гарантира на потребителите, че ще получат избраната от тях стока в представения вид“, обясни изпълнителният директор на OLX България. Засега платформите не предлагат опцията за онлайн разплащане, характерна за развитите сайтове за електронна търговия, но подобна стъпка не е изключена, главно с цел улесняване на крайните потребители и малките фирми, които нямат възможност да преминат през всички процедури. 

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Интервю
Фирмите представят
Дизайнерската WiFi система Covr на D-Link осигурява супербързо покритие и в големи домове

Дизайнерската WiFi система Covr на D-Link осигурява супербързо покритие и в големи домове

D-Link предложи Wi-Fi системи за два и три честотни обхвата, използващи технологията MU-MIMO

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Иван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ниИван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ни

Марката Кауфланд е позната у нас с веригата си от хипермаркети. Малцина обаче знаят, че от България се поддържат някои от нейните ключови системи, както и че тук се разработват перспективни технологии, които тепърва ще бъдат внедрявани в...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас