Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Автомобили
09 яну
2018
 
 

Самоуправляващите се коли "обсебиха" изложението CES в Лас Вегас

Ако искате да научите новостите в технологиите за автономното шофиране, забравете за автосалоните и посетете CES.

1803 прочитания

Милиони автономни автомобили се очаква да излязат по пътищата през следващото десетилетие, но кой ще ги научи как да шофират?

Може би това сте вие, ако поделението на Intel Mobileye поеме по този път. И не само очаква да си платите за тази привилегия, а и да се чувствате вдъхновен и емоционално зареден от това обучение.

Mobileye и други фирми като Nvidia, Visteon и Toyota разработват автомобилна електроника, която заема все повече място на изложението за потребителска електроника CES в Лас Вегас.

Прочетете още: Nvidia обяви сделки за автономно шофиране с VW и Uber

Нова технология, която Mobileye демонстрира тази седмица, ще позволи на колите с усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), които вече следят за движението в лентата или предлагат адаптивен круиз контрол, да наблюдават как и къде шофирате, както и да събират данни, които ще са много полезни за напълно автономните коли от бъдещето. Това е наистина „крауд сорсинг“ на колела.

Mobileye очаква, че автомобилни производители, включително BMW, VW и Nissan, ще продадат още през тази година милиони коли, оборудвани с предни камери и с четвъртото поколение чипове EyeQ. И докато техните шофьори управляват тези коли, чиповете ще сканират околността и ще изграждат детайлни карти, включващи особености на пътното платно, недвижими обекти като пътни знаци и сгради и друга информация.

Чиповете са достатъчно мощни да компресират видео с 30 млрд. пиксела в секунда в само 10 kB картографски данни на километър, твърди главния комуникационен директор на Mobileye Дан Галвс.

Тези компресирани данни ще бъдат качвани в облачната база данни на Mobileye, част от нейната програма Road Experience Management, която ще се използва за обучение и насочване на бъдещите автономни превозни средства.

Шофьорите не трябва да се притесняват за своите лични данни, твърди Галвс – тези данни са анонимизирани. Единственото, което Mobileye записва за произхода на тези данни, е марката на автомобила, като това се дължи на споразуменията за споделяне на приходите, която компанията е сключила с някои автомобилни производители.

Чипът EyeQ4 на Mobileye е с достатъчно изчислителна мощ за т.нар. автономни коли ниво 2 и 3 (Level 2 и Level 3 от класацията SAE International), т.е. онези, които помагат на шофьора при спиране и управление, или правят всичко сами, но под стриктния контрол на човека. Очаква се 11 автомобилни производители да пуснат коли, базирани на този чип през тази и следващата 2019 г.

Освен това се очаква много компании да внедрят и новия й чип EyeQ5. С негова помощ вероятно е възможно създаването на автономни коли ниво 4 и 5 (Level 4 или Level 5), които да са способни да се движат и без „опеката“ на човека. Според Галвс, това ще стане чрез комбинирането на няколко чипа EyeQ5 и процесор Intel Atom. Комбинацията би могла да осигури около 50 тера операции в секунда при много по-ниски разходи и консумация на енергия в сравнение с конкурентни платформи, които изискват стотици тера операции в секунда, за да постигнат същите резултати, твърди той.

Mobileye вече работи съвместно с китайския автомобилен производител SAIC за автономни превозни средства Level 3, 4 и 5. Компанията SAIC ще внедри в Китай и системата за събиране на данни REM, сътрудничесйки си с местната картографска фирма NavInfo.

Снимка  Visteon: Производителят на автомобилна електроника Visteon тества своята платформа за автономно шофиране DriveCore в Американския център по мобилност на 11 декември 2017 г.

Снимка Visteon: Производителят на автомобилна електроника Visteon тества своята платформа за автономно шофиране DriveCore в Американския център по мобилност на 11 декември 2017 г.

Другите производители на чипове и електроника обаче също не стоят със скръстени ръце и не чакат Intel да им „измъкне“ толкова обещаващ пазар.

Производителят на автомобилна електроника Visteon, която има голям развоен център в София, говори за своята собствена платформа за автономни коли DriveCore от средата на миналата година, но на изложението CES можете да видите хардуера, софтуера и развойната среда.

Научното звено на Toyota - Toyota Research Institute е показало най-новото си автономно превозно средство в Лас Вегас. „Платформа 3.0“, вградена в Lexus LS 600hL, включва 360-градусова сензорна система, която може да „виждаа“ до 200 метра, съобщиха от японската компания.

Nvidia също е сред основните участници на изложението, като нейният шеф Дженсън Хуанг обяви, че компанията работи съвместно с Aurora Innovation върху хардуерна платформа за автономни коли Level 4 и 5, базирани на процесора на Nvidia DRIVE Xavier. Електрическият микробус на VW ID Buzz, който трябва да се появи по пътищата през 2022 г., ще разполага с копилот с изкуствен интелект, вграден в процесора Nvidia Drive IX.

Uber пък планира цяла флотилия от самоуправляващи се коли и камиони, като техните системи с изкуствен интелект също ще използват чипове на Nvidia, допълни Хуанг.

Конкурентът на Uber Lyft има своя визия за самоуправляваща се транспортна система. В партньорство с Aptiv (бившата Delphi Automotive) „таксиметровата“ компания ще предложи превози в града с автомобили, снабдени с автономните технологии на компанията. Засега това са коли с ниво на автоматизация Level 3, т.е. нуждаят се от шофьор, който да ги изкара от паркинга, но в Пало Алто Lyft разработва и собствени технологии за напълно автономни коли Level 5.

IDG News Service

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас