Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | ИТ проекти
20 дек
2017
 
 

Овергаз оптимизира поддръжката на мрежата си с мобилно приложение

3029 прочитания
Страница 1 от 2

Овергаз е най-голямата българска частна компания в областта на природния газ. Общата дължина на нейната разпределителна мрежа е 2200 км. През последните 10 години от там реализират последователно цялостна програма от проекти, насочени към пълна автоматизация на всички основни и управленски процеси в компанията с цел е повишаване на ефективността и качеството.

Една от ключовите системи, използвани в Овергаз е т.нар. система 360 обединяваща функционалност за управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM), билинг, както и поддръжка и управление на активите (т. нар. Asset Maintenance and Management System, AMM).

Всяко от изброените информационни решения има своята роля за осигуряването на високо ниво на автоматизация на основните процеси в компанията. В частност, важното значение на системата за поддръжка и управление на активите AMM в информационната среда на Овергаз, може да се оцени, като се вземе предвид, че разходите за поддръжка на мрежата представляват най-голямото перо в общите разходите на компанията. 

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта: AMM Mobile

Възложител: „Овергаз Инк.“ АД

Изпълнител: „Овергаз Инк.“ АД

Категория: Производство и търговия

“Именно AMM системата позволява задаване на правила за обслужване на активите - разходомери, съоръжения, кранове, табла и други елементи които имат нужда от поддръжка. С помощта на AMM се генерира годишен план, включващ задачи по поддръжката по дати и по месеци”, поясни Сергей Андреев, заместник изпълнителен директор, "Информационно-управленски системи" в Овергаз.

Дейностите по поддръжката обаче са доста голям брой – поне 80. За всяка от тях е предвидено някакво време за извършването и. На базата на това време и броя на елементите, за които трябва да се извършва съответната дейност през годината, в компанията изчисляват време, за което ще извършат всички дейности, а от там и броя на необходимите служители, за дейностите по поддръжка.

Мобилен достъп

Планираното време за изпълнение на дадена задача обаче всъщност не е реалното и това затруднява точното определяне на себестойността на дейностите по поддръжката. В тази ситуация през 2015 г. ИТ екипът на Овергаз стига до идеята за създаване на мобилно приложение AMM Mobile, подпомагащо дейностите по поддръжката на газопреносната мрежа.

Ивайло Добринов

“Целта бе да се оптимизират дейностите по диагностика и сервиз на газоразпределителната мрежа. С помощта на мобилно приложение може да се осигури автоматично измерване на времето, което е вложено за изпълнението на дейностите по поддръжка. От там стартира цялата идея за развитието на този проект – основната ни цел бе да установим истинската себестойност на извършването на дадена дейност”, сподели Ивайло Добринов, мениджър “Архитектура и интеграция на КИИС”.

Разработка на системата

Системата АММ Mobile е разработена изцяло от екип на Овергаз – от идеята до разработката и внедряването.

В първият етап на проекта ИТ специалистите в компанията се фокусират върху това, да осигурят възможност всеки елемент от газоразпределителната мрежа да бъде уникално идентифициран.

“Беше важно да решим с какъв вид маркер да отбележим всеки елемент и по какъв начин да поставим тези маркери, като се има предвид, че елементите са много разнородни по форма, материал, размер и т.н.

В крайна сметка избрахме да използваме два идентификатора – бар код и QR код”, разказва Ивайло Добринов.

Следващият въпрос, който застава на дневен ред пред екипа участващ в реализацията на проекта е свързан с избора най-подходящите мобилни устройства и със защитата на цялостната концепция за неговата реализация.

При голямото разнообразие от мобилни устройства на пазара изборът не е лесна задача. Затова специалистите от Овергаз стартират пилотен проект в два от сервизните центрове на компанията. Там с демонстрационна версия на мобилното приложение са проведени тестове за да се види как протича сканирането на елемент, какви типове маркери да се изберат и какъв тип мобилни устройства – конвенционални или индустриални.

“Това с което се сблъскахме като проблем бе сложността на четене на маркерите с конвенционалните устройства през техните камери. Затова се спряхме на устройства с вграден скенер. Изпробвахме и устройства с отделен скенер, но този вариант се оказа недостатъчно мобилен, затова бе отхвърлен”, сподели Добринов.

Друг аргумент в полза на индустриалния тип устройства е, че работата се извършва в полеви условия което поставя изисквания те да бъдат прахоустойчиви, влагоустойчиви и удароустойчиви.

Пилотният проект и тестовете приключват в края на 2015 г. след което стартира разработката на мобилното приложение. След като започва работата по описание на изискванията за него специалистите от Овергаз решават да добавят и възможност за отчитане на потреблението на газ. Предимството от добавянето на тази функционалност е минимизиране на грешките при въвеждане на отчет. Разработката на тази част от мобилното приложение е осъществена в кратки срокове и от февруари 2016 г. отчетът на разход на газ в цялата компания се извършва с помощта на АММ Mobile. По-късно, през 2016 г. е добавена и функционалността осигуряваща дейностите по поддръжката на газоразпределителната мрежа. От 2017 г. системата е в реална експлоатация.

Функционалност

AMM Mobile работи под ОС Android версия 4.1 или следваща. Мобилната система се използва за две основни цели – поддръжка на газоразпределителната мрежа и отчет на потреблението на природен газ.

“AMM Mobile не е версия на десктоп системата AMM реализирана за ползване от мобилно устройство. По-скоро в мобилното приложение е изнесена базата на елементите от мрежата и за тях е предоставена функционалност, която съвпада с част от десктоп системата AMM”, поясни Сергей Андреев.

Стандартният сценарий за използване на AMM Mobile за целите на поддръжката на мрежата е следният:

Годишният план за дейностите по поддръжката, генериран с AMM е разпределен по географски райони и сервизни центрове. Компанията има 21 сервизни центъра в страната, извършващи сервизно обслужване в 51 населени места. Разпределяйки задачите мениджърът на сервизен център ги възлага на конкретни служители, които ги изпълняват в полеви условия с помощта на мобилното приложение.

Потребителят влиза в AMM Mobile със своето име и парола и вижда само задачи, които са възложени на него или на екипа в който работи.

1 2
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас