Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Бизнес
12 дек
2017
 
 

Картовите разплащания набират популярност за сметка на наложения платеж

Все повече българи плащат битови услуги и самолетни билети през интернет, показва проучване на Visa.

1464 прочитания

Иван Гайдаров

Картовите разплащанията при онлайн пазаруване набират все по-голяма популярност за сметка на наложения платеж, който губи позиции. Това е един от основните изводи от проучване на нагласите на потребителите при онлайн пазаруване, проведено от “Ноема” по поръчка на “Visa Европа”. Според изследването разплащането по електронен път е предпочитано от 26% от българите, или 8 проценти пункта повече в сравнение с 2016 г. Същевременно наложеният платеж се припознава като най-добър вариант от 38% от анкетираните, което обаче е с 3% по-малко от стойностите, измерени през 2016 г. За все по-големия интерес към онлайн разплащанията говори и факта, че 20% (18% през 2016 г.) от респондентите са категорични, че липсата на подобна възможност би ги отказала от пазаруване в даден интернет сайт.

1

Прочетете още: Visa: Все повече българи плащат забавления онлайн

Това е първата година, в която разплащанията с карти при онлайн пазаруване надвишават тези с наложен платеж. Такава беше тенденцията и в предишните години, но през тази потребителското поведение определено се насочва към разплащането по електронен път. Все повече потребители са готови да се откажат от онлайн пазаруване, ако тази опция не съществува. Тя се превръща във важен фактор и все повече търговци осъзнават тази необходимост. За съжаление все още има много сайтове, в които можеш да поръчаш онлайн, но не можеш да платиш по този начин”, коментира Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Проучването затвърждава и тенденциите за стоките и услугите, които българският потребител предпочита да пазарува в интернет. Най-често това са дрехи и обувки (64%), техника (39%), почивки (42%) и книги (21%). Две категории отбелязват осезаем ръст спрямо 2016 г. - заплащане на битови услуги, данъци и такси (14% спрямо 11% през 2016 г.) и самолетни билети (22% спрямо 15% през 2016 г.).

Стабилно увеличение бележи и броят на българите, които пазаруват онлайн няколко пъти седмично. През 2017 г. този показател може да бъде отнесен към 10% от потребителите - 3 процентни пункта повече от 2016 г. 41% правят покупки през интернет няколко пъти месечно, а 21% само веднъж за същия период. Като цяло българският потребител предпочита да се разплаща с дебитна карта (26%). 7% от респондентите пък смятат кредитната карта за по-удачен вариант.

Онлайн търговията е и един от секторите, в които призивът “Изберете българското!” намира реализация – 42% от анкетираните пазаруват най-често в български онлайн магазини. На второ място се нареждат големите международни търговци (23%), следвани от други международни интернет магазини (18%) и уебсайтовете за колективно пазаруване (18%). Най-важните критерии, които формират избора на онлайн магазин, си остават безплатната доставка (67%), богатият избор на стоки (54%), наличието на сертифицираща система (52%) и възможностите за закупуване на ваучери за намаление (30%).

Основните причини все повече потребители да се обръщат към онлайн търговията са няколко – удобството, пестенето на време, улеснението при онлайн разплащания, лесното проследяване на личните финанси и т.н.

Въпреки положителните резултати за България в сектора на онлайн търговията, мениджърът на Visa за България Красимира Райчева е категорична: “Имаме много да работим, за да догоним останалите страни от ЕС, когато става дума за картовите разплащания. На този факт обаче не трябва да се гледа само от отрицателната страна, защото това ни дава много възможности, върху които да се концентрираме. Има много потенциал за бизнес и развитие в тази посока”.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рагу Рагурам, VMware: Многооблачните среди са основна тенденцияРагу Рагурам, VMware: Многооблачните среди са основна тенденция

Рагу Рагурам е оперативен директор във VMware, отговарящ за продуктите и облачните услуги на компанията. В интервю за Computerworld той коментира кои са основните тенденции в областта на облачните услуги и какво ще донесе на клиентите...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас