Нова услуга, заместваща класическия метод за доставка на документи при предоставяне на административни услуги от институциите стартира Държавната агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ). Системата за сигурно електронно връчване (е-Връчване) представлява нова възможност за изпращане и/или получаване и съхраняване на електронни документи.
Услугата представлява електронен еквивалент на препоръчаната поща с обратна разписка. Предназначена е за граждани и юридически лица, за администрации, за лица, осъществяващи публични функции и за организации, предоставящи обществени услуги.
Прочетете още: До 2022 г. гражданите и бизнесът в ЕС да общуват само електронно с администрацията
Администрациите могат да интегрират специален модул за е-Връчване към информационните си системи или да го използват чрез потребителски интерфейс на адрес https://edelivery.egov.bg/. Достъпът през интерфейса се осъществява след регистрация чрез средство за идентификация на потребителите (квалифициран електронен подпис, ПИК на НОИ и други, приети с държавен акт).
Обхванатите от услугата електронни документи, са резултати от изпълнение на електронни административни услуги, актове, фишове, електронни фишове и наказателни постановления по смисъла на Закона за административните нарушения и наказания, както и други документи или актове, при които връчване или съобщаване се изисква със закон.
С премахването на изискването за представяне на някои официални удостоверителни документи на хартиен носител се очаква към Системата за сигурно е-Връчване да се присъединят администрации, които предоставят електронни административни услуги и такива, които нямат системи за електронен обмен на документи (системи за е-документооборот), допълват от ДАЕУ. За целта е разработена документация за достъп до системата, с която се определят правата, задълженията и редът за присъединяване на административните органи, на лицата, осъществяващи публични функции и на организациите, предоставящи обществени услуги.
Системата за сигурно е-Връчване е в съответствие с чл. 43 от Регламент (ЕС) № 910/2014. Изграждането й е предвидено с разпоредбите на Закона за електронното управление (чл. 26, ал. 2 и ал. 4), както и в Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги.