Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Виртуална и добавена реалност
29 ное
2017
 
 

Как различните индустрии използват виртуалната реалност?

VR има огромен потенциал извън сферата на развлеченията и се готви да промени начина, по който пазаруваме, комуникираме и правим бизнес

2384 прочитания

Виртуалната реалност (VR) се стреми да промени възприятието на човека чрез виртуални системи. По същество сензорната информация изглежда толкова реалистична за човешкия мозък, че той я възприема като реалност. Въпреки че приемането на технологията от страна на потребителите е все още в началния си стадий – към момента тя е широко разпространена предимно в развлекателната индустрия – развитието на иновациите ускорява и темпото, с което бизнесът идентифицирa различни начини за използване на виртуална реалност.

Ето няклко примера за това как VR навлиза в различните бизнес сфери:

Автомобилна индустрия

Виртуалната реалност променя из основи процесите на проектиране, безопасност и покупка в автомобилната индустрия. Реалистичните елементи на VR технологията позволяват на дизайнерите и инженерите да проучат как една кола ще изглежда и функционира без да се налага да губят време в създаването на реални тестови модели. Същото важи и при провеждането на тестовете за безопасност на превозните средства.

1

Водещите автомобилни брандове като Ford, Volvo и Hyundai използват VR не само в процеса на създаване на автомобили, но и за продажбата им. Цели продуктови линии са на разположение на клиентите във виртуална среда, в която те могат да се запознаят обстойно с характеристиките и поведението на различните модели. Може би не сме далеч от момента, в който виртуалната реалност ще замени търговските представителства.

Здравеопазване

Използвайки реалистични виртуални среди или виртуални модели на човешката анатомия, професионалистите в областта на здравеопазването могат да получат реална представа за това, което им поредстои, преди да работят върху истинско тяло. Това е полезно не само за студенти, но и за опитни професионалисти, които трябва да извършват нови или високорискови процедури.

Различни хирургични операции вече могат да се разглеждат и анализират от 360 градуса в реално време от всички краища на света с помощта на VR приложения като Medical Realities. Роботизираната хирургия също може да разчита във все по-голяма степен на достиженията на виртуалната реалност.

2

Възможността за децентрализирана грижа за пациентите също е невероятно полезна. Някои VR приложения се разработват така, че да опознават пациентите и да ги преглеждат по същия начин, както това би направил здравен специалист. Времето и приходите, спестени от подобни VR грижи, могат да бъдат значителни.

Tуризъм

Виртуалната реалност ви дава възможност да отидете където си поискате по света, като по този начин ограничава възможностите да се разочаровате от някоя дестинация заради липса на предварителна информация за нея. Хората вече могат да "усетят, преди да купят" дестинациите.

Туристическите и хотелиерските компании пък използват виртуалната реалност, за да представят маршрути и условия за настаняване. Интерактивната технология дава възможност на потенциалните гости на хотела или курорта да проучат и дори да усетят различни места преди да направят своята резервация. Някои фирми вече стигнали до там да пресъздадат средата за настаняване чрез използване на истински природни явления (вятър, аромати и др.)

Сътрудничеството между Thomas Cook и Samsung Gear VR е един такъв пример, предлагащ реалистичното представяне на офертите на туристическата агенция по целия свят. Това донесе на компанията близо 12 000 лири и 40% възвращаемост на инвестициите през първите три месеца.

Архитектура

Подобно на автомобилните инженери, виртуалната реалност има потенциала да промени начина, по който архитектите проектират сгради. Те могат да експериментират с всички аспекти на сградата като осветление, материали и оформление, докато клиентите им имат възможността да предприемат виртуални обиколки на новия си дом или сграда и да разберат как биха се чувствали в тях преди още да е направена и първата копка. Останалите заинтересовани страни също ще имат по-добро разбиране за това, което се очаква от тях в процеса на проектиране, а предварителната яснота около възможните промени в дизайна преди и по време на строителството могат да спестят много разходи и да предотвратят усложнения в комуникацията.

Търговия на дребно

VR технологиите позволяват на търговците на дребно да демонстрират всичко - от различни модели мебели до множество нюанси в цветовете на една блуза - без да се налага да имат продукта на място. Освен това, виртуалната реалност позволява на клиентите да тестват продуктите преди да са ги закупили, което дава възможност на търговците да получат допълнителна информация за поведението на потребителите.

3

Социалното пазаруване” е VR метод, който ще се появи през следващите няколко години, и ще се осъществява без да се налага потребителят да се лишава от уюта на своя дом. Пазаруването и предлаганите стоки ще бъдат съобразени с нуждите на потребителя, като технологията дори ще позволи виртуално да се изпробват различни дрехи след сканиране на тялото на потребителя.

Образование

Образованието е една от сферите, напълно готови за интеграцията на виртуалната реалност, която да даде по-завладяваща учебна среда и да представи нагледно някои абстрактни дялове на науката. Пример за това е компанията Google и нейната платформа "Google Expeditions", която предлага както на студенти, така и на учители "потапящи виртуални пътувания". Приложението беше представено през юли 2017 г.

Финанси

Виртуалната реалност също така печели позиции и във финансовия свят. Американската банка Wells Fargo например стана една от първите банки, които започнаха да тестват VR, когато отвориха цифрова лаборатория за тестването на слушалките Oculus Rift на Facebook през 2014 г. Целта й беше да позволи на клиентите си виртуално да “влязат" в нейните клонове.

Има и различни VR приложения, които през годините предлагат нов опит в цифровото банкиране. През юни 2017 г. BNP Paribas стартира своето VR приложение, което бе разгърнато, за да даде възможност на потребителите на банкирането на дребно да получат достъп до своите активности и транзакции във виртуална среда.

Производство

Производителят на автомобили Ford използва VR в своите лаборатории за иновации при проектирането на нови превозни средства, включително автономни автомобили, от 2015 г. насам.

През септември 2017 г. компанията започна пилотен проект за употребата на смесена реалност за бързо създаване на прототипи с помощта на комлекта Hololens на Microsoft. Други производители, като BAE Systems и General Motors, също вече са предприели тестове в тази посока.

Самолетостроене/Космическа индустрия

Самолетната и космическата индустрия все по-често се обръщат към възможностите, които дава виртуалната реалност, тъй като тя способства всеки един етап от процеса на изграждане и поддръжка на даден продукт да бъде съвместна работа. Интерактивните възможности поддържат комуникацията и подобряват разбирателството между служителите от различните отдели.

4

Дизайнерите, инженерите и производителите са в състояние да създават продукти с много по-бързи темпове с помощта на тестване на поведението на продуктите в “реалана” среда и визуализация. Визуализиращите свойства на VR технологиите осигуряват среда за сътрудничество, което спомага и за разбирането на различните етапи по изграждането и дизайна на даден продукт от всички заинтересовани страни. Пилотите, наземните контролери, обслужващите работници и инженерите могат също да поддържат продуктите по-ефикасно с тази оптимизирана комуникация.

Маркетинг

Маркетингът е една от първите индустрии, които започнаха да проучват виртуалната реалност чрез организирането на рекламни кампании.

През 2014 г. Volvo предостави възможност за тестване на Volvo XC90 SUV, под формата на приложение, използващо VR комплектът на Google – Cardboard. През тази година технологичният гигант Samsung пък оборудва със своя Gear VR комплект определени магазини за продажба на своите продукти.

Филми и развлечения

Холивудските величия Ридли Скот и Стивън Спилбърг отдавна работят върху проекти, използващи виртуална реалност, които се очаква да предизвикат революция в начина, по който хората гледат филми. Дори и към днешна дата обаче собствениците на VR комплекти като Samsung Gear VR вече имат възможност да гледат някои филми във VR формат.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Интервю

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Иван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ниИван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ни

Марката Кауфланд е позната у нас с веригата си от хипермаркети. Малцина обаче знаят, че от България се поддържат някои от нейните ключови системи, както и че тук се разработват перспективни технологии, които тепърва ще бъдат внедрявани в...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас