Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
23 ное
2017
 
 

EDIT: Каква ще ролята на България в европейската дигитална икономика?

3103 прочитания, 0 коментара

Александър Главчев

Български, регионални и европейски компании, институции и предприемачи събра конференцията EDIT4Tomorrow – посветена на ролята на страната ни в дигиталната трансформация на Европа. Тя се проведе в навечерието на българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г. Според организаторите България има потенциала да играе водеща роля в дигиталната икономика на съюза, като в основата на подобна перспектива стои екосистемата от млади предприятия и през засилено сътрудничество на стартъп общностите на Балканите.

Сред водещите гости на Edit4Tomorrow бяха Мария Габриел, еврокомисар с ресор цифрова икономика и общество, и Мат Бритин, президент на Google за Европа, Близкия изток и Африка (EMEA).

Прочетете още: Edit.bg с препоръки към властта за подкрепа на дигиталните компании

Политики и цели 

Мария Габриел

“Цифровите технологии са част от всекидневния ни живот и се развиват със скорост, на която трябва да отговорим”, сподели Габриел в началото на изказването си. Именно затова Европейската комисия (ЕК) си е поставила за стратегическа цел формирането на единен цифров европейски пазар. Срокът за завършването му наближава – краят на 2018 г. 

За постигането на целта са набелязани 24 законодателни инициативи, от които 6 вече са завършени. Тоест 18 от тях предстои да бъдат приключени до края на следващата година. “Затова всички отправяме поглед с надежда, но и със знание за отговорността на българското председателство, което в рамките на шест месеца ще има ключова роля”, подчерта Габриел.

Тя очерта няколко предизвикателства пред цифровия преход. На първо място стоят хората. В тази връзка трябва да се отбележи, че около 80 млн. никога не са използвали интернет. Също така едва 37 на сто от работната сила в ЕС има базови цифрови умения. През 2020 г. 90% от работните места ще изискват работниците да притежават такива умения, предупреди еврокомисарят. Основната отговорност се падат на държавите, но трябва бъдат увеличени и инициативите на европейско ниво.

Сред идеите, предлагани от Мария Габриел за справяне с проблема, е включване на Европейския социален фонд и по-точно заделяните от него 20% за борба със социалното изключване. По думите й предоставянето на дигитални обучения по тази линия може да помогне за предпазване от “бъдещо обедняване и допълнителна периферизация на някои региони”. 

Също така ЕК си е поставила за цел до края на 2020 г. във всеки регион на съюза да бъдат изградени дигитални иновационни хъбове. За целта е заделен бюджет от 300 млн. евро, т.е. по 100 млн. на година. Това ще позволи на малките и стартиращите предприятия да развиват и тестват бизнес моделите си, както и да получават информация как могат да носят полза за останалите граждани. 

Технологии за всички 

Мат Бритин

“Истинските дигитални шампиони са не Google, Facebook или Apple, а малките бизнеси”, сподели Мат Бритин, президент на Google региона EMEA, по време на презентацията си. Той цитира данни от представеното по време на конференцията второ изследване на EDIT и Института за икономическа политика, според което 78 на сто от младите компании работят на външни пазари. Това означава, че стартиращите бизнеси не трябва да се ограничават, гледайки на себе си като на доставчик на местно или локално ниво.

Бяха очертани три тенденции, които подпомагат развитието в тази посока. На първо място - бумът по отношение на свързаността, а на второ – лесният достъп до умни инструменти, сред които изкуствен интелект. Всеки, който е използвал някои от услугите на Google, се е възползвал от такава технология, обясни Бритин. 

По думите му именно машинното обучение стои в основата на успешното развитие на дигиталния асистент, разработван от компанията. Ако преди три години в около 25% от случаите човешката реч не е била възприемана правилно, сега те са сведени до под 6 на сто. “Тези инструменти са достъпни за разработчиците”, подчерта регионалният президент на Google. Това е важно, тъй като системите, които правилно разбират човека от първия път, вършат задачите си по-бързо и се нуждаят от по-малко изчислителни ресурси. В крайна сметка това води до спадане на цените, а оттам – още по-голямо разпространение на инструмента.

Друга тенденция е трансформацията по отношение на ученето. Всеки е научил нещо, гледайки клипче в YouTube, заключи Бритин. Според него това може да се разглежда като различен подход по отношение на образованието, където информацията може да бъде получавана тогава, когато е необходима. Това може да бъде приложено и за споменатия проблем с дигиталните умения у голяма част от европейците.

Родната дигитална стартъп екосистема

91% от дигиталните микро-, малки и средни компании генерират приходи през 2017 г., за сравнение - предишната година техният дял е 67%. Българската дигитална стартъп екосистема ускорява развитието си според годишния доклад InnovationShip2017 – проучване на EDIT и Институт за икономическа политика сред 216 микро-, малки и средни компании, представено на конференцията. 

InnovationShip 2017 показва, че в България като дигитални компании се възприемат основно микро- и малки бизнеси, създадени през последните пет години. Данните сочат, че вече става дума по-скоро за нискорисков бизнес, който се стабилизира, все повече излиза от дефиницията на стартъп и би имал нужда от подкрепа (включително и финансова) за растеж. 

Спрямо предходната година компаниите, които не генерират приходи, намаляват двойно. 78% от компаниите работят на външни пазари. Две трети от анкетираните генерират приход от износ спрямо 43% през 2016 г. От тези, които изнасят, 52% твърдят, че износът формира 76 - 100% от приходите. С милионни приходи са 10% от компаниите, като по-голямата част от тях посочват годишен оборот между 1 и 5 млн. евро.

Проучването показва още, че мярка номер едно за подобряване средата за развитие на дигитален бизнес е разширяването и подобряването на електронните услуги. Целият доклад е достъпен на www.edit.bg. 

Форумът EDIT4Tomorrow бе организиран от EDIT в партньорство с Министерството на Българското председателство на Съвета на ЕС и Представителството на Европейската комисия в България.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас