Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
21 ное
2017
 
 

Хартиен тигър? Облакът на Alibaba с предизвикателство към световните лидери

Облакът на Alibaba, а не този на Google, е третият по големина в световен мащаб и неговите собственици искат да разклатят позициите на лидера AWS. В Китай той е без конкуренция заради държавната подкрепа…

2983 прочитания, 0 коментара

Вниманието в сферата на публичните облачни услуги е толкова приковано към Amazon Web Services (AWS) и Microsoft Azure, че за конкурентите е много трудно да се вклинят в информационния поток за двата пазарни лидера. Google Cloud Platform, въпреки изоставането си, все пак е забележима в облачната сфера. При това толкова, че много експерти говорят за “голямата тройка” на облачните доставчици. На пазара обаче е налице още един играч, разполагащ дори с повече ресурси и по-голям оборот, въпреки че малко наблюдатели се сещат за неговото съществуване.

Става въпрос за Alibaba.

Хартиен тигър? Облакът на Alibaba с предизвикателство към световните лидери

Прочетете още: Alibaba планира да инвестира $15 милиарда в технологии

През второто тримесечие на настоящата година китайската компания генерира почти толкова приходи, колкото Google Cloud Platform за цялата 2016-та. Оборотът на Alibaba от облачни услуги достигна 675 млн. долара, изпреварвайки този на Google (500 млн. долара). 

Това, което постигат китайците пък 2017-та пък трябва да звучи тревожно дори за Amazon и Microsoft. През първото тримесечие оборотът на Alibaba Cloud достигна 359 млн., а през второто – 447 млн. долара. Ако темпото бъде съхранено, то за цялата 2017 г. компанията може да очаква 2 млрд. долара…

Бизнесът се развива толкова бързо, че президентът на Alibaba Cloud, Саймън Хю, обещава да измести AWS от лидерската позиция до 2019 г. За тези от Европа или САЩ, които си задават въпроса как е възможно да се случи такова нещо, без да се вдигне шум, краткият отговор е: “Китай”. С продължаващото развитие на тамошната икономика, Alibaba може да бъде лидер без да напуска страната.

В известна степен това може да бъде обяснено с обема на китайската икономика. Въпреки закъснялото ориентиране в посока интернет, самият ѝ обем осигурява достатъчно поле за ръст на облачния бизнес на Alibaba. Бумът в частния сектор се допълва от агресивната дигитализация на правителствените структури. Отговорът на всичко това фактически е: “Alibaba Cloud”. Въпреки че е налице вътрешна конкуренция с Dalian (развиваща взаимоотношения с IBM) и Huawei, именно Alibaba получава основните дивиденти от инициативите на властта по преминаване към цифрова икономика и стимулиране ръста на частния бизнес в интернет.

И все пак, въпреки големия оборот, надали Alibaba би могла да се чувства победител, ако сферата на дейностите ѝ е ограничена само в Китай. 

Компанията разполага с 15 центъра за данни, девет от които са извън страната. Въпреки че са налице немалки усилия за излизане на западните пазари, засега техните плодове не са особено забележими. От компанията не споделят кои са големите ѝ клиенти в Европа или САЩ, а при разглеждане на уебсайта на доставчика прави впечатление, че почти всички западни компании, избрали облака на Alibaba… работят в Китай.

Налице е обаче едно изключение. То може да даде отговор на въпроса как Alibaba успява да прилича западни клиенти. Става въпрос за Schneider Electric. В материал, посветен на френската компания на сайта на Alibaba Cloud, се говори: “Schneider Electric искаше да има на разположение облачна мрежа, чрез която да разгръща своите предложения, включително и на китайския пазар, известен със своите високи входни бариери”. За да си осигури глобално присъствие тя е предлага услугите си през Alibaba, допълвайки ги с предложения, работещи извън Китай. По аналогичен начин доставчикът може да съблазни и други западни компании, които искат да оперират на тамошния пазар, да използват неговите услуги.

Alibaba показа, че е победител у дома си, но там тя на практика няма конкуренция, благодарение на подкрепата на властите. За да стане глобален играч тя трябва да модернизира услугите си и да атакува AWS на западните пазари. Там обаче тя няма да има правителствена подкрепа и ще трябва да се конкурира още с Azure, Google Cloud, IBM, Oracle и др.

Примамването на западни компании да използват услугите ѝ може да начин за Alibaba да се позиционира и извън Китай. В крайна сметка доставчикът предлага същия мащаб както и AWS. От там биха могли да се възползват от загрижеността на някои организации по отношение доминацията на AWS. В същото време обаче потенциалните клиенти трябва и да не се притесняват от връзките на Alibaba с китайското правителство. 

При всички положения си заслужава да се следи развитието на Alibaba и вероятно дори да се изпробват възможностите на услугите на доставчика както в Китай, така и извън него. Изхождайки от настоящите тенденции на пазара обаче, компанията по-скоро няма да измести AWS от челната позиция. Не и скоро.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас