Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Телекомуникации
14 ное
2017
 
 

1,8% годишен ръст на приходите постигна Vivacom за деветмесечието

Печалбата EBITDA нараства със същия темп, като фиксираният бизнес се развива по-бързо за периода януари - септември 2017 г.

1855 прочитания, 0 коментара

Владимир Владков

Малко над 662 милиона лева са приходите на Vivacom от всички видове дейности, включително от поделението НУРСТ, за периода януари – септември 2017 г., което означава увеличение с 1,8 на сто спрямо същия период на м.г. Същевременно компанията остава операторът с най-голям оборот на българския пазар, след като излязоха финансовите доклади за другите два големи телекома – Мтел (319 млн. евро, или около 624 млн. лв. за периода според междинния доклад на TAG) и на Теленор България (498 млн. лв.).

Атанас Добрев, СЕО на Vivacom, представя новата LoRa базирана мрежа на оператора в София

Прочетете още: Vivacom и Nokia изградиха LoRa базирана Iot мрежа в София

Фиксираният принос

Интересното е, че фиксираният бизнес на компанията се развива значително по-бързо, като годишният ръст на приходите от фиксирани интернет и телевизия е почти 5 на сто до почти 262 млн. лева. Това вероятно се дължи на свързването на все повече потребители към оптичната мрежа на телекома, която покрива над 1,1 милиона домакинства в страната и успява да предложи гигабитови скорости към клиента. С около 464 хиляди интернет абонати, операторът държи 26% пазарен дял в този доста конкурентен сегмент, в който работят и голям брой малки доставчици с квартални „LAN” мрежи.

При платената телевизия Vivacom също успява да постигне увеличение, като общо 434 хиляди абонати са избрали една от двете оферти на оператора (годишен ръст над 7%) – IP телевизията, често в пакет с фиксиран интернет, или сателитния достъп (обикновено на места, на които липсва оптично покритие). Около 45% от тв абонатите на телекома са предпочели IPTV услугата, която им осигурява допълнителни интерактивни възможности. Очаквано броят на абонатите на фиксирана телефония продължава да спада, като годишното намаление за периода е над 12,5 на сто до 837 хиляди телефонни линии.

Мобилният достъп

Мобилният сегмент продължава да носи повече приходи на Vivacom, въпреки че увеличението за деветмесечието е по-слабо от това при фиксираните услуги – 2,5% повече в сравнение със същия период на 2016 г. Компанията генерира малко над 385,1 млн. лева от своите почти 3,2 милиона мобилни абонати, като успява да увеличи техния брой с почти 1%, или с над 29 хиляди, въпреки че сериозното пренасищане на пазара на мобилни услуги. Сред факторите за привличане на нови абонати е и продължаващото подобряване на 4G мрежата на оператора, която според плановете трябва да покрие 99% от населението и 83% от територията на страната до края на 2017 г. Към 30 септември 4G покритието на оператора е 94% от населението, обхващайки общо 992 населени места. Именно бързият мобилен достъп, съчетан с подходящи ценови оферти за мобилни данни, генерират все повече приходи за компанията. В края на септември т.г. делът на постъпленията от мобилен трафик на данни е достигнал 35% при около 32 на сто година по-рано. Компанията дори пусна фиксиран мобилен интернет (пакетът Mobix) за по-малки селища, в които е икономически неизгодно да се разгръща оптична мрежа засега.

Именно в развитието на технологичната си инфраструктура (както фиксираната, така и 4G мрежата) компанията инвестира по-голямата част (75%) от вложените за периода януари - септември 2017 г. около 126 милиона лева.

Печалбата на дружеството преди данъци и амортизации (EBITDA) е в размер на 246,8 млн. лева, или с 2,7 на сто повече на годишна база. Сериозен принос за ръста има поделението за сателитни услуги и цифрово радио и ТВ разпръскване НУРТС, което е успяло да постигне почти 24% ръст на печалбата EBITDA, въпреки че приходите му за периода са спаднали с 3,7% до 32 млн. лв. Подобрената печалба се дължи и на разширяващия се бизнес на компанията в областта на ТВ услугите за африканския континент, като разчита на модернизирания си телепорт Плана. 

Финансови резултати на VIVACOM за периода януари - септември 2017 г.:

За деветте месеца, приключващи на 30 септември

Изменение

(в хиляди , освен процентите)

2017

2016

(сума)

(%)

Общо приходи

662 047

650 427

11 620

1.8

Фиксирани линии

261 893

249 763

12 130

4.9

Мобилни линии

385 114

375 593

9 521

2.5

НУРТС

31 993

33 233

(1 240)

(3.7)

Коригирана EBITDA

246 831

240 358

6 473

2.7

Виваком

232 688

229 013

3 674

1.6

НУРТС

14 525

11 722

2 803

23.9

Мобилни абонати в края на периода

3 168

3 139

29

0.9

Абонати на фиксирана телефония в края на периода

837

957

(120)

(12.5)

Абонати на фиксиран интернет в края на периода

464

422

42

10.0

Покрити домакинства с високоскоростна оптична връзка в края на периода

1 100

1 074

26

2.4

Абонати на платена телевизия в края на периода

434

404

30

7.4

% IPTV в края на периода

44.6

41.2

3

8.3


НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ


Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас